آرشیو چهارشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۳
سلامت
۱۳
خبر سلامت

مشارکت مالی همسران، عامل سلامت روان

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: منبع: independent. co. uk

در حالی که براساس کلیشه ها مردان باید نان آور اصلی خانواده باشند، اما مطالعه ای که بتازگی انجام شد نشان می دهد نان آوران اصلی خانواده ترجیح می دهند زنان بخشی از بار مالی خانواده را به دوش داشته باشند.

به گفته محققان، تنها نان آور خانواده بودن به سلامت روانی و فیزیکی مردان آسیب می زند. این درحالی است که شرایط در مورد زنان برعکس است. مطالعه انجام شده نشان داد داشتن مشارکت عمده در تامین مخارج خانواده، سلامت روانی زنان را تقویت می کند.

محققان دانشگاه کانتیکت معتقدند باوجود افزایش چشمگیر در تعداد زنانی که لقب نان آور اصلی را یافته اند، کلیشه های جنسیتی همچنان مردان را نان آور اصلی خانواده می دانند و در نتیجه مردان احساس می کنند از آنها انتظار می رود درآمد بیشتری نسبت به همسرانشان داشته باشند، اما تحقیق جدید نشان داد این انتظار به سلامت روانی مردان آسیب می زند.تیم تحقیقاتی با بررسی اطلاعاتی درمورد درآمد و میزان مشارکت زوج های بین 18 تا 32 سال در تامین مخارج خانواده و نیز اطلاعات مربوط به سلامت روانی و فیزیکی آنها به این نتیجه رسیدند که به طور کلی افزایش مسئولیت مالی مردان نسبت به همسرانشان، به کاهش سلامت روانشناختی آنها منجر می شود.

بررسی ها نشان داد سلامت روحی و جسمی مردان در سال هایی که آنها نان آور اصلی خانواده بوده اند بدترین شرایط را داشته است.

محققان همچنین پی بردند سلامت روانی زنان با افزایش سهم آنها در درآمد خانواده باعث تقویت سلامت روانی آنها می شود. با این حال ارتباطی میان درآمد زنان و سلامت فیزیکی آنها یافت نشد.

براساس این یافته ها، مشارکت مالی مساوی زن و مرد در خانواده می تواند به سلامت روانی هردو کمک کند.