آرشیو چهارشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۳
سلامت
۱۳

ویروس ها، صبح ها خطرناک تر هستند

منبع: منبع: BBC

وقتی ویروس ها قربانیانشان را صبح هنگام آلوده می کنند، خطرناک تر واقع می شوند. محققان می گویند اگر ویروس ها کارشان را صبح آغاز کنند، ده برابر موفق تر عمل خواهند کرد.در مطالعه ای که روی موش ها انجام شد، موش هایی که صبح آلوده شده بودند ده برابر، بار ویروسی بیشتری نسبت به موش هایی که هنگام عصر مبتلاشده بودند نشان دادند.

یکی از نویسندگان این تحقیق، که نتایج آن بتازگی منتشرشده است، در این باره به بی بی سی گفت: این میزان تفاوت بسیار زیاد است. در واقع، ویروس ها نیاز دارند همه اعضا در زمان مناسب در اختیار آنها باشند در غیر این صورت نمی توانند کار خود را شروع کنند. بر این اساس یک آلودگی کوچک هنگام صبح می تواند تداوم بیشتری داشته باشد و تمام بدن را آلوده کند. یافته های جدید می توانند به کنترل شیوع و همه گیر شدن بیماری ها کمک کنند. همچنین براساس این مطالعه، به هم ریختگی ساعت زیستی که معمولابه دلیل مشاغل شیفتی یا جت زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما) ایجاد می شود آسیب پذیری دربرابر آلوده شدن به ویروس را افزایش می دهد. آزمایش های بیشتر روی موش ها نشان داد اختلال در ساعت زیستی، شرایطی در بدن موش ها ایجاد می کند که ویروس ها در آن اجازه بیشتری برای رشد پیدا می کنند.

این نشان می دهد کسانی که مشاغل شیفتی دارند، چون برخی از شب ها کار و برخی از شب ها استراحت می کنند، ساعت زیستی اختلال یافته ای دارند و نسبت به بیماری های ویروسی آسیب پذیرتر هستند.