آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۳۶۰۹
صفحه آخر
۱۶
چهره روز

به دنبال عدالت در قافیه

«عقده عدالت» واژه ای است که شاعر برای توضیح خودش پیدا کرده بود. واژه ای که به واسطه آن روایت می کرد چرا در این گوشه جهان ایستاده و شعرهایش مردمان را درگیر می کند.

می گفت: «من «عقده عدالت» دارم، هرکس قافیه را می شناسد، عقده عدالت دارد. قافیه دو کفه ترازو است که خواستار عدل است...» تا به راحتی توضیح دهد که چرا شعر می گوید و چرا در شعرهایش به دنبال نگاهی اجتماعی و تغییر دهنده است.

او شعر را نتیجه بی تابی انسان در لحظاتی که شعور نبوت می تابد، می دانست و همین شد که همچنان بعد از گذشت بیست و شش سال از مرگ شاعر، می شود دید که نسل جوان شعرهایش را مرور می کنند و در دنیای موسیقی با صدای خواننده های نسل خود، ترانه وار زمزمه از سر می گیرند. مهدی اخوان ثالث، چنین شاعری است. شاعری که در کنار احمد شاملو شاگرد نیما بود و سال های سال همراه با انتشار اشعارش، مقاله های اجتماعی، سیاسی و تحلیل ادبیات نوشت.

شاعری که دیوان هایش همچنان در فهرست پرفروش های کتاب های شعر ایرانی است و نه تنها موفق شد شاعران همنسل خود را تحت تاثیر قرار دهد و در نسل خود رفاقت هایی عجیب و تاریخی بسازد، موفق شد سال های سال بعد از مرگ همراه ایرانی ها بیاید و نه خودش و نه اشعارش از خاطره ها محو نشود. امروز، تاریخ 4 شهریور سال 95، سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث است.