آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۴
اقتصاد
۴

میوه های بدون مجوز چگونه وارد می شود؟

درحالی که وزارت جهاد کشاورزی بارها از ممنوعیت واردات میوه انتقاد و اعلام کرد که هیچ مجوزی برای واردات آنها نمی دهد، بازار میوه و تره بار پر از محصولات بدون مجوزی است که قاچاق یا حتی در فهرست واردات رسمی گمرک ثبت می شود که مشخص نیست این میوه های بدون مجوز چگونه به کشور می آید.

به گزارش ایسنا، براساس آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی در بهار امسال به غیر از واردات چهار میوه مجوزدار موز، آناناس، انبه و نارگیل محصولات دیگری مانند انار، پاپایا، زیتون، منگوتین (مگنوستین) و گلابی هندی هم دیده می شد که براساس اظهارات متعدد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیچ مجوزی برای واردات و حتی گواهی بهداشتی برای تائیدیه سلامت این محصولات صادر نشده است و مشخص نیست این میوه ها چگونه بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی و تائیدیه گواهی بهداشتی از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شده است.

براساس قانون، واردات یک محصول کشاورزی مشروط به صدور مجوز برای آن از سوی وزارت جهاد کشاورزی و صدور گواهی بهداشتی و طی مراحل قرنطینه ای از سوی دستگاه های متولی مانند سازمان حفظ نباتات و دامپزشکی است، اما این میوه ها بدون مجوز این دستگاه ها به کشور وارد شده است.

به گفته علی اکبر مهرفرد، قائم مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی هیچ مجوزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای واردات انار، زیتون و... صادر نشده و ممکن است آمار ثبت شده در گمرک، واردات موقت این محصولات برای فرآوری، بسته بندی و صادرات مجدد باشد و تنها چهار میوه موز، آناناس، نارگیل و انبه از سوی این وزارتخانه مجوز دارند که آنها نیز بدون مجوز این وزارتخانه و براساس اعلام نیاز صورت گرفته، اقدام به واردات می کنند.