آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۴
اقتصاد
۴

انتقاد وزیر سابق نفت از قراردادهای جدید نفتی: شرکت های ایرانی رکورد خارجی ها را هم شکستند

رستم قاسمی، وزیر سابق نفت با بیان این که قراردادهای جدید نفتی از اول کارشناسی نبود، گفت: وزارت نفت باید بیاید اول مدل قراردادهای جدید نفتی را بر اساس اشکالات ساختاری که عنوان شده، اصلاح کند و بعد این مدل قراردادی را در چند میدان محدود که میادین مشترک با اولویت بالای توسعه کشور هستند، اجرایی کند.

به گزارش تسنیم، رستم قاسمی، وزیر سابق نفت ایران در نشستی خبری با موضوع بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، اظهار کرد: در این که صنعت نفت کشور به منابع مالی نیاز دارد، تردیدی نیست که بخشی از این سرمایه در گذشته قابل تامین بوده و اکنون نیز هست و بخشی دیگر باید از منابع خارجی تامین شود. وی افزود: درخصوص فناوری نیز ما در صنعت نفت کشور بخصوص در سال های تحریم توانستیم پیشرفت های خوبی در داخل کشور داشته باشیم و همان طور که مسئولان فعلی وزارت نفت اذعان دارند، شرکت های ایرانی توانستند در شدیدترین تحریم های اعمال شده علیه کشورمان، رکوردهای بهتری را از شرکت های خارجی ثبت کنند، با این حال همه برای به روزرسانی توان فنی در بحث فناوری نیاز دارند و شرکت های داخلی نیز از این مساله مستثنا نیستند.

وزیر سابق نفت با بیان این که این دو نیاز اساسی صنعت نفت انکارناپذیر است، گفت: نکته قابل توجه این است که برای تامین این دو نیاز نباید به گونه ای عمل شود که منافع ملی در درازمدت به خطر بیفتد.

قاسمی تصریح کرد: بازنگری در قراردادها نیز موضوعی است که باید در هر دوره انجام شود تا با استفاده از تجربیات دوره قبلی اجرای هر قرارداد بتوانیم قرارداد بهتری را منعقد کنیم اما این لزوما به معنای ایجاد مدل جدید قراردادی نیست.

وی ادامه داد: وقتی می خواهیم مدل جدید قراردادی تدوین کنیم و به هیات دولت ارائه کنیم، باید در نظر داشته باشیم که هیات دولت جای کارشناسی کردن نیست بلکه باید از اول این مدل آنقدر کارشناسی و دقیق تدوین شده باشد که نیازمند اصلاح نباشد اما در خصوص قراردادهای جدید نفتی می بینیم که خود مسئولان دولت رسما اعلام کرده اند که این مدل ده تا 15 صفحه ای برای بار دوم 150 مورد اصلاحی داشته که به معنای آن است که تدوین مدل جدید از اول کارشناسی شده، نبود.