آرشیو پنجشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۴
دانش
۷

مردان با پدر شدن مهربان تر می شوند

پدران در زمان پیش از تولد نوزادشان دچار تغییرات هورمونی خاصی می شوند. این تغییرات پیش از تولد نوزاد آغاز شده و هر چه به زمان تولد نزدیک تر می شوند، این تغییرات افزایش پیدا می کند.

به گزارش سیناپرس، پژوهش های جدید گروهی از محققان دانشگاه میشیگان آمریکا نشان می دهد پدران نیز تحت تاثیر موقعیت همسر باردار خود قرار گرفته و بدنشان نسبت به این مساله عکس العمل نشان داده و تغییرات هورمونی در آنها نیز دیده می شود و هر چه به زمان تولد نوزاد نزدیک تر می شود، تغییرات مختلف بیشتری در بدن آنها مشاهده می شود.

در طول این پژوهش، محققان دریافتند زنان در دوران بارداری و پیش از تولد نوزاد، با افزایش ترشح تستوسترون بزاق (salivary testosterone) و کورتیزول (cortisol) روبه رو هستند که به عنوان هورمون استرس و استرادیول تابع استروژن و پروژسترون بدن هستند. بررسی های مشابه در پدران نشان می دهد مردان در دوران حاملگی همسرشان با کاهش قابل توجهی در تستوسترون و استرادیول روبه رو هستند، اما تغییرات خاصی در کورتیزول یا پروژسترون آنها دیده نمی شود. در حقیقت مردان هر چه به پدرش شدن نزدیک تر می شوند سطح هورمون های مردانه شان تغییرات بیشتری را نشان می دهد. سطح تستوسترون پایین در مردان میزان پرخاشگری را کاهش می دهد و به پدران کمک می کند تا پس از تولد نوزاد، ارتباط بهتر و مهربانانه تری را با نوزادشان برقرار کنند.