آرشیو دوشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۶۶۸
سیاست
۲

منتقد منصف

احمد توکلی، چهره همیشه منتقد اصولگراست که البته او را به صفت منصف هم متصف می کنند. توکلی پیش از آنکه نماینده ادوار مختلف مجلس باشد یا حتی به خاطر فعالیت در کمیته انقلاب یا دادیار و دادستان انقلاب بهشهر شهره باشد، حضورش در تلویزیون و انتقاداتش به دولت سازندگی در قامت رقیب هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 72 به یاد همه مانده است. او با همان نقدها، نزدیک به چهار میلیون رای را از سبد رای هاشمی خارج کرد و هشت سال بعد، با همین مقدار رای، نزدیک ترین رقیب رئیس دولت اصلاحات بود.

احمد توکلی، زاده بهشهر است، به سال 1330. در 18سالگی در رشته برق دانشگاه پهلوی شیراز پذیرفته شد. در همان سال هاست که تصمیم به ازدواج می گیرد که البته همین روند را درباره فرزندانش هم در پیش می گیرد؛ یعنی ازدواج در سنین پایین. او به دلیل فعالیت علیه حکومت پهلوی در سال 1349 زندانی شد. در سال 53 یا 54 در زندان قصر با صادق زیباکلام هم بند شد.

توکلی پس از پیروزی انقلاب، از بهشهر به نمایندگی مجلس اول انتخاب شد. او سپس عهده دار وزارت کار دولت مهندس موسوی شد. اما کم کم اختلافاتش با نخست وزیر بر سر نوع نگاه به اقتصاد هویدا شد.

توکلی بعد از دولت وارد مجموعه روزنامه راستگرای رسالت می شود. رسالت را مرحوم احمد آذری قمی، از نمایندگان دور اول و دوم مجلس شورای اسلامی و نیز نماینده دور اول و دوم مجلس خبرگان رهبری تاسیس می کند و توکلی هم از جمله موسسان بوده است. رسالت در آن مقطع زمانی، از جمله روزنامه های منتقد دولت وقت محسوب می شد.

توکلی پس از انتخابات سال 72، برای تحصیل در مقطع دکترای اقتصاد به انگلستان رفت. پس از دوم خرداد هم از منتقدان سیاست های اقتصادی و سیاسی دولت خاتمی محسوب می شد. در سال 82 از تهران به مجلس هفتم راه یافت و تا مجلس دهم در بهارستان ماند. او از جمله نمایندگانی بود که در پرونده مدرک وزیر کشور احمدی نژاد، نقش پررنگی داشت و تا استیضاح او پیش رفت.

زیباکلام، پدر یکی از عروس های توکلی است. توکلی پنج پسر و دو دختر دارد که دو نفر از پسرانش تحصیلات دانشگاهی ندارند و کارشان آزاد است.