آرشیو دوشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۶۶۸
هنر
۹

روزهای طلایی کارگردان«دونده» در ایتالیا

بازگشت «امیر نادری» به 6 قرن پیش

شرق: امیر نادری در فیلم جدیدش که در ایتالیا ساخته است داستانی را مربوط به بیش از شش قرن پیش روایت می کند.

امیر نادری که تنها کارگردانی است که تاکنون چهار فیلم به چهار زبان گوناگون ساخته است، جدیدترین ساخته سینمایی خود را با عنوان «کوه» به زبان ایتالیایی در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز رونمایی می کند. این فیلم با حضور بازیگران ایتالیایی «آندرا سارتورتی» و «کلودیا پوتنزا» در حال وهوای دهه 1350 میلادی روایتگر داستان مردی است که تمام تلاش خود را برای آوردن نور خورشید به روستایش می کند؛ جایی که خانواده اش به سبب تاریکی موجود، در شرایط بسیار سختی زندگی می کنند. همچنین طبق اعلام مسئولان برگزاری جشنواره فیلم ونیز، از امیر نادری با اهدای جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» در روز پنجم دسامبر و پیش از نمایش فیلم «کوه» تقدیر خواهد شد.

امیر نادری یکی از تاثیرگذارترین چهره های سینمای نوی ایران از سال 1970 است که با دو فیلم «تنگسیر» (1974) و «انتظار» (1974) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیات داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آن خود کرد. فیلم «دونده» (1985) و «آب، باد، خاک» (1989) نیز هر دو موفق به کسب جایزه بالن طلایی از جشنواره فیلم سه قاره شدند.

نادری در اواسط 1980 میلادی به خارج از ایران رفت و از مهم ترین فیلم هایی که در آمریکا ساخت می توان به «دیوار صوتی» (2005) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدان جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم «وگاس: براساس یک داستان واقعی» نامزد شیر طلای ونیز در سال 2008 اشاره کرد.

همچنین فیلم «کات» از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد، در سال 2001 میلادی به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افق های جشنواره ونیز روی پرده رفت. وی در سال 2008 میلادی نیز با فیلم «وگاس:براساس یک داستان واقعی» در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.