آرشیو دوشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۷
سلامت
۱۳

نارضایتی شغلی در جوانی یعنی اختلال سلامت در میانسالی

منبع: منبع: cbsnews. com

بسیاری از افراد روزهای بدی را در شغل شان تجربه کرده اند، اما محققان می گویند 20 ساله ها و 30 ساله هایی که به طور کلی از شغل شان ناراضی هستند، در دهه چهارم زندگی برخی مشکلات را در زمینه سلامت شان تجربه خواهند کرد.

تحقیقات گذشته وجود ارتباط میان رضایت شغلی و سلامت روح و جسم را نشان داده بودند، اما محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در مطالعه تازه ای پی بردند رضایت یا عدم رضایت از شغل، بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روحی دوران میانسالی به جای می گذارد.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو طی تحقیقی که نتایج آن را در نشست سالانه اخیر انجمن جامعه شناسی آمریکا ارائه کردند نشان دادند ارتباط چشمگیری میان نارضایتی از شغل در دهه دوم و سوم زندگی و مشکلات سلامت در دهه چهارم وجود دارد. با توجه به این که هر فردی روزانه هشت یا بیش از هشت ساعت از عمر خود را در شغلش سپری می کند، نارضایتی از شغل می تواند استرس زیادی ایجاد کند و ثابت شده است که استرس باعث بروز مشکلات جسمی می شود. این پژوهشگران، افسردگی، نگرانی و مشکلات خواب را بخشی از تاثیرات نامطلوب نارضایتی شغلی بر سلامت افراد عنوان کردند.

جالب است که براساس این مطالعه، درواقع چیزی که این تاثیرات سلامت از آن ناشی می شوند، روند رضایتمندی افراد از شغل یا شغل هایش در طول زمان است. یعنی کسانی که رضایتمندی شان در طول زمان افزایش پیدا کرده است، از نظر سلامت شرایط بهتری نسبت به کسانی که رضایتمندی شان کاهش یافته است خواهند داشت.