آرشیو دوشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۲۷
جهان
۶

شیکاگو؛ شهر آل کاپون و پلیس های تیرانداز

شهر شیکاگو را همه با نام گانگستر معروف آن آل کاپون می شناختند. در برهه ای کوتاه هم بسیاری نام این شهر را با تیم بسکتبال شیکاگو بولز می شناختند. اما این روزها اوضاع کاملادگرگون شده و این شهر را باید با پلیس های تیرانداز آن شناخت، پلیس هایی که باید ضامن جان مردم باشند اما خود به تهدیدی برای جان شهروندان بدل شده اند. بر اساس آخرین آماری که درباره شیکاگو منتشر شده، پلیس این شهر طی شش سال گذشته از سال 2010 تا 2015 میلادی، 92 نفر را در تیراندازی کشته و 170 نفر را مجروح کرده است.

روزنامه شیکاگو تریبیون در تحلیل این داده ها نوشت: طی شش سال گذشته هر افسر پلیس در شیکاگو به طور میانگین هر پنج روز به یک نفر شلیک کرده است. بر اساس این آمار، افسران پلیس در این مدت در 435 مورد تیراندازی دست کم 2623 گلوله شلیک کرده اند و در جریان آن 262 نفر را هدف گلوله قرار داده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، موضوع بسیار تاسف برانگیز آن است که در بین افرادی که هدف تیراندازی قرار گرفته اند یک نابرابری نژادی وجود دارد. 80 درصد از 262 موردی که به سوی آنها تیراندازی شده، سیاهپوستان بوده اند و 14 درصد لاتین تبار و تنها کمتر از 6 درصد سفیدپوست بوده اند.

سیبل قرار دادن سیاهپوستان در این شهر از سوی پلیس ظاهرا به یک تمرین تیراندازی بدل شده است تا جایی که این رویه صدای دونالد ترامپ، نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه انتخابات آمریکا را هم درآورد.

ترامپ روز شنبه در سخنرانی خود بار دیگر به ناامن بودن آمریکا اشاره کرد و گفت: از ماه ژانویه تاکنون بیش از 2700 نفر در شیکاگو مورد هدف تیراندازی از سوی پلیس این شهر قرار گرفته اند که این رقم نسبت به شش سال مورد مطالعه بسیار فاجعه بار است.