آرشیو سه‌شنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۲۹۹
حوادث
۱۷

دستگیری قاچاقچیان آثار باستانی هزاره اول پیش از میلاد

گروه حوادث – با دستگیری اعضای یک شبکه قاچاق آثار باستانی در استان البرز 101 قطعه شیء تاریخی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد کشف شد.

به گزارش نیروی انتظامی استان البرز به دنبال اطلاع رسانی یک شهروند البرزی در خصوص معامله اشیای تاریخی توسط یک باند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی این استان قرار گرفت.

این شهروند به پلیس گفت دو هفته پیش از طریق یکی از دوستان خود با فردی که قصد فروش اشیای تاریخی با قیمت هنگفت را داشته، آشنا شده است که فروشنده اشیا، عکس عتیقه ها را از طریق تلگرام به افراد علاقه مند ارسال می کرد تا مشتری هایی پیدا کند. پس از این گزارش ماموران آگاهی به عنوان مشتری با دارندگان آثار باستانی قرار دیدار گذاشتند و آنها را که سه نفر بودند دستگیر کردند که 101 قطعه اشیای باستانی شامل انواع ظروف، گلدان و مجسمه های انسان کشف شد.متهم اصلی مالکیت اشیا را پذیرفت و گفت که آنها را از شهرستان ساوه به مبلغ 150 میلیون ریال خریداری کرده و قصد فروش این آثار را داشته است.

پس از انجام تحقیقات توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان البرز، تاریخی بودن آنها تایید و مشخص شد که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد بوده است.