آرشیو پنجشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۱
اجتماعی
۴

کمک ایتالیا برای حفاظت از آثار سنگی2500 ساله پاسارگاد

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد حضور هیات های خارجی را که بیشتر برای مرمت و حفاظت است از اتفاقات خوب در این محوطه جهانی دانست وگفت: در یکی دو سال اخیر حضور دو هیات فرانسوی و ایتالیایی به همراه هیات باستان شناسی داخلی در پاسارگارد، پوشش حفاظتی از آثار سنگی این محوطه باستانی جهانی را افزایش داده است. به گزارش ایران آنلاین و بر اساس تفاهمنامه ای که با هیات باستان شناسی ایتالیا منعقد شد، آزمایشگاه تخصصی در حوزه سنگ در پاسارگاد مستقر شد که تجهیزات این آزمایشگاه از کشور ایتالیا آمد. همچنین در تفاهمنامه ای که با دانشگاه لیون 2 منعقد شد، بواسطه حضور هیات باستان شناسی با ترکیب تخصص های میان رشته ای به شناخت لایه های باستانی سایت کمک بسیار زیادی کردند و با اندازه گیری های ژئوفیزیکی، آثاری در زیر زمین که پنهان ماندند قابل شناخت شدند.

حمید فدایی گفت: مطالعات هیات فرانسوی که بیشتر به شناخت لایه های باستانی می پردازد با ارائه اندازه گیری ها می تواند به بافت شهری، معماری، ساخت و ساز زیرسطح کمک کند و ما نیز به تحلیل بهتر از وضعیت محوطه در زمان هخامنشی دست پیدا می کنیم.

فدایی با ابراز خوشحالی از افزایش حفاظت در پاسارگاد گفت: حضور هیات ایتالیایی نیز برای حفظ آثار سنگی در پاسارگاد به حفظ و مرمت آثار کهن این محوطه با قدمت 2 هزارو 500 سال کمک کرده. کاوش هایی که در 50 سال اخیر صورت گرفت آثار را دچار هوازدگی و فرسایش کرد که عمدتا در محوطه کاخ و آرامگاه بود. کارهای حفاظتی این هیات نگرانی ها را برای ادامه فرسایش در آثار سنگی پاسارگاد به میزان قابل توجهی کاهش داده است.