آرشیو سه‌شنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۵
اقتصادی
۶

احتمال افزایش قیمت میوه های تابستانی در پایان فصل

با نزدیک شدن به فصل پاییز قیمت برخی از میوه ها روند افزایشی به خود گرفته است.فعالان بازار میوه افزایش قیمت ها را طبیعی می دانند و می گویند زمان خروج از فصل، میوه های تابستانی گران می شود.

حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: توزیع میوه به نحو مناسبی صورت می گیرد و تا زمان خروج از فصل تابستان عرضه میوه به صورت یکنواخت و کمترین نوسان خواهد بود تا افزایش قیمتی اتفاق نیفتاد.

در حالی که گفته می شود عرضه میوه مشکلی ندارد، در برخی از میوه فروشی های سطح شهر قیمت ها افزایش یافته است.در میادین میوه و تره بار با آنکه اختلاف قیمت با میوه فروشی های سطح بازار وجود دارد قیمت های آنها نیز افزایش یافته است.مسئولان میادین می گویند از زمانی که میوه های میادین دست چین شده قیمت ها تا حدودی افزایش یافته است.

صبا محمدی یکی از خریداران میوه از میادین گفت: قیمت میوه ها در میادین به بهانه دست چین بودن افزایش یافته ولی کیفیت میوه ها بشدت افت کرده است.

طی یکسال اخیر بازار میوه شرایط باثباتی را دنبال کرد وتنها زمان خروج از فصل ها قیمت ها تا حدودی دستخوش تغییر شد.این در حالی است که در دوره های قبل قیمت ها بشدت افزایش پیدا می کرد و خیلی از مردم توان خرید نداشتند.

به اذعان خریداران میوه، طی شش ماهه سال جاری قیمت ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده و حتی نوسان قیمت به حداقل خود رسید. وزارت جهاد کشاورزی علت اصلی کنترل قیمت ها را در برنامه ریزی کاشت می داند و اظهار داشتند: کشاورزان بخوبی توانستند میوه تابستان را تامین کنند.فصل پاییز و زمستان هم وضعیت کشت بسیار مطلوب است و به هیچ عنوان در این بخش با کمبود روبه رو نخواهیم شد.

در بازار میوه به غیر از ماه مبارک رمضان که قیمت برخی از میوه ها مانند موز افزایش یافت بازار شرایط باثباتی داشت. تنها موضوع میوه های قاچاق خبرساز شده بودند. محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیگیر جلوگیری از ورود غیر قانونی میوه های قاچاق و برخورد با متخلفان از طریق دستگاه های متولی است، لذا چند وقتی است که مراکز ورودی به کشور و حتی میوه فروشی های سطح شهر بخوبی مورد رصد قرار می گیرد تا میزان عرضه میوه های قاچاق در بازار به حداقل برسد.