آرشیو سه‌شنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۵
صفحه آخر
۲۴
خاطره بازی

در حال و هوای 80 سالگی «مرتضی ممیز»

عجین شده با گرافیک ایران

ساعد مشکی (گرافیست)

شهریورماه مصادف با سالروز تولد مردی است که با آوردن نامش همه به یاد «گرافیک» می افتند. «مرتضی ممیز»، فردی پرکار بود که این پرکاری به عنوان شاخصه وی مطرح می شود. بارزترین مشخصه ممیز این بود که بجز گرافیک به چیز دیگری فکر نمی کرد. همه ابعاد زندگی ا ش با گرافیک همراه بود و به همین دلیل حرفش خریدار داشت و بسیاری به حرف هایش گوش می دادند. همین خصوصیت باعث شد تا در تمام بخش ها از جمله آموزش، مدیریت، حرفه و کار گرافیک تاثیر گذار باشد.

معتقدم مهم ترین تاثیر ممیز بر رشته گرافیک، مطرح کردن خود آن به عنوان یک حرفه بوده است که این حرکت وی کمک بسیاری به گرافیست ها کرد. همیشه تعداد آدم هایی که اسم آنها را می بریم و یاد یک حرفه می افتیم یا برعکس تعداد حرفه هایی که نام می بریم و نام فردی به ذهن مان می رسد، محدود است و نام ممیز نیز یکی از این نام ها است که سریع حرفه گرافیک را به یاد می آورد. او در تمام حیطه های گرافیک فعالیت می کرد، تصویر سازی فوق العاده بود، نشانه ها و طرح های روی جلدش زبانزد بود و در زمینه طراحی پوستر بسیار کار تولید می کرد.

اگر بخواهم ممیز را در یک جمله تعریف کنم، باید نقلی از یکی از شاگردانش داشته باشم. روزی فرزاد ادیبی تعریف می کرد که در روزهای پایانی ترم تحصیلی از ممیز خواسته اند خودش را در یک جمله تعریف کند و ممیز گفته بود: «صریح، راحت، واقع گرا.»