آرشیو چهارشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۵
سلامت
۱۳

عواقب نامطلوب بارداری قابل پیشگیری است

زنان در معرض خطر ابتلابه عواقب نامطلوب بارداری می توانند با سونوگرافی در هفته 11 تا 13 و سه ماهه دوم بارداری با تعیین سرعت جریان خون در شریان رحمی شناسایی شوند.

به گزارش جام جم، دکتر اشرف السادات جمال، متخصص زنان و زایمان، با بیان مطالب فوق درباره روش پیش بینی عواقب نامطلوب بارداری اظهار کرد: زنان بارداری که در معرض خطر ابتلابه عواقب نامطلوب بارداری مانند مسمومیت حاملگی، زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی جنین و... هستند، می توانند با مشورت پزشک معالج خود برای پیش بینی عواقب احتمالی و تعیین روش های درمانی آن اقدام کنند.

وی افزود: پیش بینی این مسائل به کمک داپلر (تعیین سرعت جریان خون) در شریان رحم انجام می شود. اگر فرد در این روش مقاومت نشان داد، عواقب احتمالی پیش بینی می شود و برای پیشگیری از بروز آن اقدام یا روش های مداخله ای طراحی می شود. در سه ماهه دوم بارداری علاوه بر داپلر می توان از مارکرهای سرمی نیز استفاده کرد.

این استاد گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پیش بینی عواقب نامطلوب بارداری در حال حاضر برای تمام زنان باردار انجام نمی شود.

اگر پزشک معالج براساس معاینات، سابقه بارداری های قبلی و خانوادگی و... احتمال بروز عواقب را در آنها پیش بینی کرده باشد، می تواند بررسی داپلر شریان رحمی را درخواست کند.