آرشیو چهارشنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۵
جامعه
۱۴
یادداشت

سیل زباله زمین را می برد

مهدی آیینی

ماشین تولید زباله روشن است و خیال ندارد خاموش شود، چراکه برنامه ای برای کاهش زباله از سوی شهروندان و صنایع وجود ندارد. به نظر می رسد بیشتر مسئولان توجه به این مهم را به فراموشی سپرده اند، زیرا اگر غیر از این بود دست کم اجرای برنامه های فرهنگی در این خصوص در دستور کار مسئولان قرار می گرفت و شرکت های تولیدی تشویق می شدند اجناس خود را به شکلی تولید کنند که کمترین دورریز را داشته باشد، چراکه این روزها شرکت های تولیدی برای جلب مشتری از بسته بندی هایی استفاده می کنند که در نهایت به افزایش تولید زباله منجر می شود.

چنین غفلت هایی دست به دست هم داده و شرایطی به وجود آورده برای تولید روزانه حدود 48 هزار تن زباله عادی شهری و روستایی در کشور. این آمار زمانی نگران کننده تر می شود که بدانید کمتر از 20 درصد از این زباله ها بازیافت می شود، درحالی که بجز زباله های شهری و روستایی در کشورمان، زباله های دیگری نیز تولید می شود.

در چنین شرایطی اهمیت مدیریت زباله ها بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. برای نمونه دست کم آنها می توانند برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله برنامه ای داشته باشند و سطل های مخصوص زباله های خشک را نیز در معابر شهری قرار دهند، زیرا بسیاری از شهروندان به این کار تمایل دارند، اما به این درخواست آنها توجهی نمی شود. این را از کیسه هایی که از زباله های خشک پر می شود و اطراف سطل های مکانیزه قرار می گیرد می توان فهمید. به همین علت مسئولان شهرداری باید به این تقاضای شهروندان پاسخ دهند و این حداقل ها را برای شهروندان در نظر بگیرند تا آنها به سهم خود مانع از این شوند که سیل زباله زمین را با خود ببرد.