آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۴۸
شهرستان ها
۷

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد: بهره برداری بی رویه در دستور کار مافیای جنگل های شمال

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مافیای جنگل های شمال، استفاده های بی رویه از جنگل را در دستور کار خود دارد که باید با مدیریت خردمندانه از این جنگل ها محافظت شوند.

«علی محمد شاعری» در جلسه بررسی امور منابع طبیعی و جنگل های شرق مازندران اظهار کرد: جنگل های شمال نیازمند تجدید حیات دوباره، زندگی و حیات هستند که باید قرق و احیاء شود و به نوعی تنها راه نجات جنگل های شمال، قرق بانی و احیای مجدد آنها است.

وی با اشاره به کاهش مساحت جنگل های شمال کشور، گفت: مساحت جنگل های شمال از 3 میلیون و 200 هزار هکتار به یک میلیون و 900 هزار هکتار رسیده است که با ادامه این روند در 20 سال آینده جنگلی در شمال کشور وجود ندارد و ما با مشکلات عدیده ای در این زمینه روبه رو می شویم.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهره برداری از جنگل های شیبدار در بسیاری از کشورهای دنیا همچون ژاپن و چین قطع شده است، اظهارداشت: جنگل ها عاملی مهم در نگهداشت آب و خاک هستند که با نگه داشت روان آب ها و باران های سیل آسا، از جاری شدن سیلاب در مناطق مختلف جلوگیری می کنند.

شاعری با اشاره به وجود 600هزار هکتار جنگل مخروبه در شمال کشور، افزود: جنگل های شمال زیستگاه سوزنی برگ ها نیست و باید این مسائل مورد دقت و ارزیابی قرار گیرد تا جنگل های شمال با قرق چندساله، تنفس و تجدید حیات دوباره پیدا کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه باید بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال حذف شود، گفت: براساس برنامه پنج ساله مقرر شد تا سالانه دست کم 20 درصد از بهره برداری جنگل های شمال کم شود تا در پایان برنامه ششم بهره برداری صنعتی از شمال به صفر برسد که برای این منظور باید طرح های اکوتوریسم و گردشگری در جنگل ها توسعه یابد.