آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۴۸
حوادث - اخبار کشور
۱۱

شرایط اهدای سلول های بنیادی خون ساز اعلام شد: درمان 60 بیماری صعب العلاج و کشنده با اهدای سلول بنیادی

مسئول پذیره نویسی سلول های بنیادی مرکز انتقال خون استان تهران شرایط اهداکنندگان سلول های بنیادی را اعلام کرد.

فهیمه یوسفی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سلول های بنیادی خون ساز، سلول های نارسی هستند که از طریق سلول های خونی تبدیل و درمغز و استخوان، جریان خون داخلی عروقی و خون بند ناف، یافت می شوند.

یوسفی درباره شرایط اهدای این سلول بیان کرد: برخورداری ازسلامت کامل، نداشتن بیماری هایی همچون قلبی، ایدز، کلیوی، کبد، سرطان،دیابت، نداشتن اضافه وزن وسایر بیماری های لاعلاج و مزمن و داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال از شرایط اهدای سلول های بنیادی است.

وی افزود: فاکتور تحریک کلونی گرانولوسیتی، قبل از اهدای سلول بنیادی به مدت چهار روزبه فرد اهداکننده تزریق می شود، زیرا باعث افزایش تعداد سلول های بنیادی در جریان خون محیطی و تحریک مغز و استخوان می شود.

به گفته یوسفی، مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز در بیمارستان هایی همچون دکترشریعتی، طالقانی، سازمان انتقال خون و مرکز طبی کودکان انجام می شود.

اهدای سلول بنیادی، درمان 60 بیماری صعب العلاج وکشنده

دبیر شبکه ملی اهدای سلول های بنیادی خون ساز نیز با اشاره به اینکه قریب به 60 نوع بیماری در پنج گروه کلی به وسیله سلول های بنیادی قابل درمان است، گفت: ازهر 10 بیمار سه نفر اهداکننده سازگار درخانواده دارند و سایر افراد از چنین شرایطی برخوردار نبوده لذا باید به دنبال اهداکننده باشند.

وی افزود: درمان با سلول های بنیادی و خون ساز کاملاعلاج پذیر است و چنانچه عوارض پس ازدرمان مشاهده نشود بعد از مدت 6 ماه دارو های بیمار قطع شده و به منزله درمان کامل است.

حمیدیه گفت: خوبی پیوند سلول های بنیادی خون ساز این است که اهداکنندگان سلول های بنیادی خون ساز برخلاف اهدای ارگان های بدن مانند کلیه و بقیه ارگان ها، عضوی از بدن را از دست نمی دهند، به واقع به محض اهدای سلول های بنیادی، مغز استخوان شخص اهداکننده سلول ها را تولید کرده و جایگزین می کند و با وجود این که فرد اهداکننده بخشی از بدن خود را به عنوان سلول به بیمار اهدا می کند، اما برای شخص وی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و افراد می توانند با اهدای 10 سی سی خون تحت آزمایش های تخصصی قرار گرفته و به عنوان اهدا کننده ثبت نام شوند.