آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۷
اقتصاد
۴

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:جزئیات خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس پس از 50 سال گفت: شرط خرید هواپیماهای دست دوم، پایین بودن سن ناوگان و سال ساخت بعد از 2000 میلادی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در بخش خبری ساعت 21 شبکه اول سیما با اشاره به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا افزود: توافق کلی ما با ایرباس برای خرید حدود 118 فروند، با ATR برای دریافت 20 فروند و با بوئینگ برای خرید 108 فروند هواپیماست که باید طی هشت سال به ایران تحویل داده شوند.

وی تصریح کرد: مجوزها از OFEC (خزانه داری آمریکا) اخذ شده و حالابعد از 40 سال تحریم خرید بوئینگ، می توانیم مستقیم از این شرکت هواپیماسازی خرید کنیم و این اتفاق بسیار بزرگی در صنعت هوانوردی و تجارت بین المللی برای ایران است. وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بتدریج تمام مجوزهای لازم اخذ خواهد شد، اظهار کرد: دریافت این مجوزها خواست بازار جهانی است، بنابراین هیچ کس نمی تواند در آن خللی ایجاد کند.

آخوندی با اشاره به زمان تحویل هواپیماها بیان کرد: طبق مفاد قرارداد، تحویل این هواپیماها در سال 2016 شروع می شود و تا هشت سال این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در پاییز و زمستان، اولین هواپیما را وارد ایران کنیم.

وی با اشاره به اظهارات برخی مبنی بر درخواست ایران برای کاهش تعداد هواپیماهای سفارش داده شده، تصریح کرد: چنین مساله ای مطرح نیست و طبق قرارداد در طول هشت سال این هواپیماها تحویل ایران خواهند شد و همان طور که می دانید تولید هواپیما براساس سفارش انجام می شود. همچنین این حجم از هواپیما در هیچ نقطه ای از جهان یکجا تحویل نمی شود. به گفته وزیر راه و شهرسازی، اولین سری هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ تحویل ایران ایر خواهد شد، اما این چراغ سبزی برای تمام ایرلاین های ایرانی جهت ورود به مذاکره و خرید هواپیماست؛ به طوری که چند ایرلاین ایرانی هم اکنون با هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس وارد مذاکره شده اند.