آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۷
فرهنگ و هنر
۱۶

اینستانما

شهرام کرمی، مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، یکی از کارگردان های موفق تئاتر است که بخش عمده ای از نمایشنامه ها و تئاترهایی که روی صحنه برده به موضوع هشت سال دفاع مقدس مربوط می شود. این کارگردان روز گذشته با انتشار عکسی از سعید صادقی از مجموعه عکس های جنگ در آبادان، این جملات را درباره تجربه اش از نخستین روزهای جنگ نوشته است:

مهرماه یادآور روز اول مدرسه است، همین...

اما نسل من در شادی آغاز مهر و مدرسه با یک اتفاق تلخ تاریخی مواجه شد تا مهر و مدرسه به نام جنگ آغاز شود. کابوس کودکی من درچنین روزی با حمله به شهرم آغاز شد، آن هم در شرایطی که در روز قبل زنگ مهر، کیف و کفش مدرسه ام را با شوق خریده بودم تا کلاس اول را آغاز کنم اما جنگ سوغات دیگری به نسل ما داد.

کابوس همیشه من جنگ بوده که هراس و زخم ناجوانمردی و البته عشق و ایثار را برایم به تجربه گذاشت. چند سال بعد از آغاز جنگ در پشت همین میز و نیمکت چوبی حمید عسگری، دوست کودکی من شهید شد تا صورت گرد با جوش های سرخ و لبخند مهربانش با تصویر بمب و خون برای همیشه یادگار ذهنم بماند. مهر و جنگ و هشت سال هجوم صدام ملعون، درد کمی برای ما و تاریخ ما نیست و هر وقت مهر می آید، سلام می فرستم به شهدایی که خود خواستند و تن را فدای وطن کردند. عشق هستند این مردمان شهید و سلام و صلوات مهر نثار آنها باشد. و خوشحال هستم که هنوز مهر هست و مدرسه...