آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۷
اقتصاد مقاومتی
۸

صنعت چای ایران آماده جذب450 هزار نیروی کار

به رغم نص صریح قانون، با قانون گریزی برخی نهادهای دولتی سالانه صدها هزار نفر از داشتن شغل با درآمد کافی به دلیل مصرف چای خارجی محروم می شوند، در حالی که توسعه صنعت چای در ایران توان جذب 450هزار شاغل را دارد.

به گزارش تسنیم، یکی از بخش های مهم در کشاوزی ایران چای است که سهم قابل توجهی در اشتغال و سبد هزینه خانوار دارد. مصرف سالانه چای در ایران 120 هزار تن و تولید آن در حال حاضر سالانه 14 هزار تن است. سیاست های غلط در بخش کشاورزی باعث شده کشاورزان چایکار انگیزه ای برای تولید و برداشت برگ سبز چای نداشته باشند.

تحقیقات متخصصان تغذیه نشان می دهد که برگ سبز چای ایرانی از مرغوب ترین برگ چای در دنیا است که به دلیل عدم حمایت کافی و انحصار بازار داخلی در دست باندهای واردات گرا، از سفره ایران رخت بر بسته و جای خود را به چای های نامرغوب و پراسانس خارجی داده است.

سالانه حجم بسیار زیادی از چای ایرانی در انبارهای سازمان چای نگهداری شده و پس از گذشت چند سال توسط سودجویان چای به قیمت بسیار نازل خریداری و به خارج از کشور جهت مصارف غیرخوراکی صادر می شود. غالبا همان چای صادر شده پس از فراوری و افزودن رنگ و اسانس با برند مطرح به عنوان چای خارجی خوش عطر و طعم سر از سفره های ایرانیان عزیز در می آورد، ساده ترین راه کنترل کیفیت انواع چای این است که برندهای مختلف چای را دم کرده و فردای آن روز سری به لیوان های چای بزنید، آن وقت متوجه خواهید شد که این چای خارجی گران قیمت، چیزی جز یک لیوان سم سرطان زا نیست.

بررسی تعداد خانوارهای شاغل در صنعت چای و میانگین جمعیت خانوارهای ایرانی نشان می دهد که در صورت جایگزین شدن چای مرغوب داخلی با چای مضر خارجی برای بیش از 450 هزار نفر اشتغال زایی می شود.