آرشیو شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۷
حوادث
۱۹

آزادی مرد اعدامی با پرداخت دیه

آزادی مرد اعدامی که در یک کمپ ترک اعتیاد ناخواسته به جنایت دست زده بود، در گرو پرداخت دیه است. اگر او دیه را نپردازد بعد از شش سال اعدام می شود.

اوایل پاییز سال 89 ماموران پلیس آگاهی کرج از مرگ یک مرد افغان در بیمارستان باخبر شدند. ماموران با حضور در آنجا و تحقیقات اولیه متوجه شدند او بر اثر ضربه به سرش فوت کرده است. در ادامه تحقیقات مشخص شد او در یک کمپ ترک اعتیاد در ملارد کرج دچار حادثه شده و بعد از انتقال به بیمارستان فوت کرده است.

با مشخص شدن این موضوع ماموران برای رازگشایی از این جنایت به کمپ رفتند و با تحقیقات از افراد حاضر در آنجا متوجه شدند یکی از حاضران به نام محمد در این قتل نقش داشته است. او با انتقال به پلیس آگاهی بازجویی شده و در اعترافاتش به افسر تحقیق گفت: من معتاد بودم و برای ترک اعتیادم به این کمپ آمده بودم و همانجا نیز کار می کردم. مرد افغان مقتول هم برای ترک اعتیاد به کمپ آمده بود. آن روز من مسئول شیفت بودم و طبق دستور مدیر کمپ نباید کسی سیگار بکشد. اما مرد افغان می خواست سیگار بکشد که بر سر همین موضوع با هم درگیر شدیم. ضربه هایی به او زدم که دیگر اعتراض نکند و سروصدا راه نیندازد. او را به بیمارستان بردیم، اما فوت کرد.

با گذشت شش سال از این حادثه اولیای دم با حضور در واحد اجرای احکام دادسرای امور جنایی به قاضی اجرا گفتند اگر عامل جنایت دیه بپردازد، او را می بخشند. در این مرحله دادستان تهران با توجه به این که قربانی جنایت سه بچه صغیر داشت، دستور داد تا دیه کامل مقتول به حساب آنها واریز شود تا عامل جنایت بخشیده شود. قاضی دشتبان، سرپرست اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد؛ افرادی که می خواهند برای آزادی این زندانی و نجات او از مرگ به این مرد اعدامی کمک کنند، می توانند به اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران واحد صلح و سازش مراجعه کنند.