آرشیو دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۵۰
شهرستان ها
۷

سفر 20 هزار بچه ماهی خاویاری به 11 استان کشور

رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان از تحویل و توزیع حدود 20 هزار بچه ماهی خاویاری بین مزارع پرورش واقع در 11 استان کشور خبر داد.

«صمد درویشی «اظهار کرد: امسال از سوی این مرکز نسبت به توزیع و تحویل تعداد 18 هزار و 800 قطعه بچه ماهی از انواع فیل ماهی سیبری، استرلیاد، قره برون و ماهی شیپ به وزن های سه تا 25 گرم بین متقاضیان و پرورش دهندگان اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود حاصل نگهداری و پرورش این تعداد بچه ماهی در یک دوره سه تا پنج ساله زمینه تولید حداقل 150 تا 200 تن، توده زنده این ماهیان به ارزش افزون بر 100 میلیارد ریال را به عنوان یک ثروت ملی در کشور در پی داشته باشد.

درویشی با اشاره به نوپا بودن صنعت آبزی پروری ماهیان خاویاری در کشور تصریح کرد: در حال حاضر مزارع پرورش ماهیان خاویاری در استان های گیلان، مازندران، سیستان و بلوچستان، قم، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، کرمان، اصفهان و قزوین فعالند.

رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید دکتر بهشتی گیلان افزود: ماهیان خاویاری حوزه خزر این ویژگی را دارند که در استخرهای بتونی از نقاط سردسیری چون کهکیلویه و بویراحمد تا گرمسیری چون خوزستان پرورش داده شوند.

درویشی تصریح کرد: گونه هایی نظیر فیل ماهی شیپ و قره برون از گونه های بومی ماهیان خاویاری خزر محسوب می شوند اما استرلیاد و سیبری غیربومی هستند که با هدف تنوع بخشی به صنعت آبزی پروری و کوتاه کردن دوره استهلاک سرمایه و اقتصادی بودن تولید به صنعت آبزی پروری اضافه شده اند.

به گفته وی از بین گونه های یاد شده گونه فیل ماهی یکی از با ارزش ترین و مقاوم ترین گونه های پرورشی در صنعت آبزی پروری کشور محسوب می شود.

دریای خزر به تنهایی 93 درصد از ذخیره خاویار و ماهیان خاویاری جهان را در خود جای داده است.

همچنین شش گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان فیل ماهی، قره برون یا ماهی خاویاری ایران، ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس، ماهی شیپ و ازون برون در خزر زندگی می کنند.