آرشیو دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۵۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

معاون توانبخشی بهزیستی کشور: 60 درصد معلولان مسکن مناسب ندارند

معاون امور توانبخشی بهزیستی با بیان اینکه 60 درصد معلولان کشور مسکن مناسب ندارند، گفت: در زمان حاضر 20 هزار واحد مسکونی برای این قشر در حال ساخت است.

به گزارش ایرنا، «حسین نحوی نژاد» در جمع اصحاب رسانه استان همدان افزود: نهضت خانه سازی معلولان در کشور کمتر از یک دهه سابقه دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون دولت تا 60 میلیون ریال برای ساخت مسکن معلولان کمک کرده و 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت مسکن با کمک بنیاد مستضعفان نیز به این افراد اختصاص می یابد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی درباره پیشگیری از تولد نوزادان معلول اظهار داشت: برای پیشگیری از تولد کودکان معلول هم اکنون 250 مرکز مشاوره ژنتیک در کشور فعال است.

نحوی نژاد با بیان اینکه در نیمه دوم سال جاری موسسه های کاریابی معلولان در کشور ایجاد می شود، گفت: در این مراکز ابتدا افراد مورد ارزیابی جسمی و روانی قرار گرفته و سپس از نظر مهارتی مورد سنجش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: آمار بیکاری در زنان معلول کشور سه برابر بیکاری در آن منطقه است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه 65 درصد کودکان ایرانی غربالگری شنوایی می شوند گفت: در صورت تشخیص زودرس مشکلات ناشنوایی می توان با مداخله زودرس وارد عمل شد.

نحوی نژاد ادامه داد: هم اکنون 80 درصد کودکان سه تا 6 ساله زیر پوشش غربالگری بینایی قرار داشته و امیدواریم تا سال 95 این میزان به 90 درصد برسد.

وی با بیان اینکه در کشور کسی در نوبت انجام عمل کاشت حلزون گوش قرار ندارد، گفت: 40 تا 60 میلیون ریال از هزینه این عمل توسط دولت تامین می شود اما بیشترین مشکل در این عمل دوره پس از عمل است که باید با گفتار درمانی افراد را به زندگی طبیعی برگرداند. این عمل جراحی دارای یک دوره طلایی بوده و باید قبل از 6 سالگی این عمل انجام شود.

معاون امور توانبخشی کشور گفت: 40 درصد معلولان کشور دارای مشکلات جسمی و حرکتی، 25 درصد دارای معلولیت های ذهنی، 14 درصد دارای مشکلات شنوایی و11 درصد دارای مشکلات بینایی هستند.

وی عنوان کرد: مستمری معلولانی که توانایی کار کردن ندارند به حدود حقوق قانون کار خواهد رسید که این میزان حاکی از افزایش هزار درصدی این مبلغ است.

نحوی نژاد ادامه داد: در حال حاضر 340 هزار نفر از بهزیستی مستمری می گیرند و 150 هزار نفر در نوبت دریافت مستمری هستند.