آرشیو شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۴
فرهنگ و هنر
۲۲

100 کارگردان هیجان انگیز جهان انتخاب شدند

اصغر فرهادی در جایگاهی بالاتر از <استیون اسپیلبرگ>

فهرست 100 کارگردان هیجان انگیز جهان در حالی اعلام شد که ضمن ادای دین به عباس کیارستمی، نام اصغر فرهادی، کارگردان سینمای کشورمان در جایگاه سیزدهم این جدول و در مرتبه ای بالاتر از کارگردانان مطرحی همچون استیون اسپیلبرگ قرار گرفت.

فرهادی در حالی در فهرست 100 کارگردان هیجان انگیز دنیا قرار گرفته که تهیه کنندگان این فهرست شماری از مطرح ترین کارگردان های جهان و چهره هایی چون فرانسیس فورد کاپولا، وودی آلن، رومن پولانسکی و برایان دی پالما را به دلیل اینکه مدتی است کاری درخور ارائه نکرده اند در این فهرست جای نداده اند.

تهیه کنندگان این فهرست با توجه به اینکه شماری از مطرح ترین فیلم های سال در این هفته رنگ اکران را می بینند، به سراغ تهیه این فهرست رفتند و در فاصله دو رویداد مهم سینمایی یعنی پس از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم تورنتو و پیش از شروع جشنواره فیلم نیویورک، سعی کردند تا هیجان انگیزترین و الهام بخش ترین کارگردان ها را انتخاب کنند. در این فهرست سه کارگردان ایرانی جای دارند که شامل اصغر فرهادی در مکان سیزدهم و بالاتر از نام سینماگرانی چون پدرو آلمودوار، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، لارس فون تریر، کریستوفر نولان و استیون اسپیلبرگ است. جعفر پناهی در جایگاه 59 قرار گرفته و آنا لیلی امیرپور فیلمساز ایرانی-امریکایی مکان 92 فهرست را به خود اختصاص داده است.