آرشیو شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۴
جهان
۲۰

مرگ دو نظامی پاکستانی در حمله ارتش هند

تنش سیاسی اسلام آباد - دهلی نو به مرزها کشید

سینماهای پاکستان، بالیوود را تحریم کردند

تنش بین دهلی نو و اسلام آباد که پس از حملات اخیر (پنجشنبه گذشته) ارتش هند به مناطق مرزی پاکستان در کشمیر و کشته شدن دو سرباز پاکستانی به بالاترین حد رسیده و روستاییان مرزنشین هندی را از بیم پاسخ نظامی پاکستان وادار به فرار از خانه هایشان کرده، افکار عمومی پاکستان را نیز جریحه دار کرد. طوری که دیروز جمعه سینماهای اسلام آباد و دیگر شهرهای بزرگ پاکستان نمایش فیلم های هندی را متوقف کردند و مردم پوسترهای تبلیغاتی این فیلم ها را از سر در سینماها پایین کشیدند.

به گزارش ایرنا به نقل از راشاتودی، وزارت دفاع هند اعلام کرده است، واحدهای ارتش این کشور به منظور خنثی کردن طرح هایی برای انجام یک رشته عملیات علیه شهرهای هند به حملات محدود و دقیق در نقاطی واقع در خط کنترل مرزی در کشمیر اقدام کرده اند اما وزارت دفاع پاکستان این توضیح را نپذیرفته و گفته است، پاسخ «آتشباری های غیرموجه» هند را با آتش می دهد. وزارت خارجه پاکستان نیز با احضار سفیر هند در اسلام آباد، مراتب اعتراض رسمی دولت پاکستان به هند را در این خصوص به وی ابلاغ کرد. اوایل ماه سپتامبر دولت هند اعلام کرده بود، شبه نظامیان مستقر در پاکستان به یک پایگاه ارتش هند در کشمیر حمله کرده و 18 نظامی هندی را کشته اند.

با وجود این، کشیده شدن تنش های سیاسی و مرزی دو کشور همسایه به درون مردم می تواند هشداردهنده باشد زیرا تعصب خاص پاکستانی ها به مساله کشمیر و رشد احساسات ضدهندی در میان مردم پاکستان را نشان می دهد. محصولات فرهنگی هند بویژه فیلم ها و موسیقی های هندی، به دلیل قرابت های زبانی و فرهنگی هند و پاکستان، از محبوبیت بالایی در میان مردم پاکستان برخوردار است و تحریم فیلم های هندی از سوی مردم پاکستان اتفاقی قابل توجه است.

به گفته یکی از صاحبان صنعت سینما در پاکستان، قرار است دولت نیز بزودی دستورالعملی درخصوص منع نمایش فیلم های هندی در پاکستان صادر کند.

از سوی دیگر، انور ظهیر جمالی، رئیس دستگاه عالی قضایی پاکستان که قرار بود ماه آینده میلادی برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به دهلی نو سفر کند، به دنبال تشدید تنش های اخیر میان دو همسایه، برنامه سفرش را لغو کرد.