آرشیو یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۳
سلامت
۱۳
امداد

دلیل سرگیجه چیست؟

سرگیجه می تواند علل مختلفی داشته باشد و در بیشتر موارد زودگذر بوده و دلیل نگران کننده ای ندارد. اما اگر سرگیجه به طور مکرر و در دراز مدت تکرار شود برای بررسی بیشتر مراجعه به پزشک لازم است.

سرگیجه باعث ایجاد یک احساس غیرطبیعی و غیر قابل توصیف می شود و معمولافرد تصور می کند در هوا معلق است یا می چرخد.

علل بروز سرگیجه می تواند شامل مشکلات گوش داخلی یا التهاب بخشی از آن، پرفشاری یا کم فشاری خون، افت و خیز قند خون، علائم اولیه بروز سردردهای میگرنی، صرع، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت های ویروسی، استرس و اضطراب شدید، علائم سندرم پیش از قاعدگی، مصرف برخی داروها، کم خونی ناشی از فقر آهن یا نشانه بروز حمله مغزی یا ام اس باشد که این حملات معمولابا علائم دیگر همراه است.

به این علائم دقت کنید

اگر سرگیجه هنگام غلتیدن در رختخواب و چرخاندن سر بر بالش باشد اغلب مربوط به مشکلات و التهابات گوش است که معمولاخودبه خود بهبود می یابد. اما اگر این حالت با دراز کشیدن کاهش یافت، نشانه فشار خون پایین یا کم بودن حجم خون بوده که اغلب با تهوع همراه است و با نوشیدن آب بهتر می شود.

اگر این حالت دورانی با دراز کشیدن بدتر شد نشانه پرفشاری خون است که بیشتر با سردرد و التهاب و منگی همراه است. سرگیجه ای که همراه با گرسنگی و ضعف و لرزش بدن باشد نشانه افت قند خون و اگر با تشنگی و برافروختگی همراه باشد نشانه قند خون بالاست. سرگیجه همراه با تعریق سرد و تپش قلب نشانه استرس بالا، وجود ویروس در بدن یا پیش زمینه سکته قلبی است.

معمولاحداکثر زمانی که بدن بتواند خود را با این حالت دورانی تطبیق دهد بسته به عامل ایجاد کننده از چند ساعت تا دو سه روز طول می کشد که معمولاپس از آن سرگیجه بهتر و التیام می یابد و لازم است بدانید بیشتر انواع سرگیجه با تهوع و استفراغ همراه است.

برای کاهش این حالت فرد را آرام کنید و در یک وضعیت راحت قرار داده به او اطمینان خاطر دهید مشکلی او را تهدید نمی کند. به هرگونه تغییر در حالات او توجه کنید تا علت سرگیجه را متوجه شوید و به دنبال درمان باشید. افراد مبتلابه سرگیجه نباید ناگهانی شروع به حرکت کنند و بهتر است پس از بیدار شدن از خواب کمی در جایشان بنشینند و سپس به آرامی بلند شوند و قدم بردارند.