آرشیو پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۳۸
جهان
۲۰

دو خط خبر

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی نقش عربستان در انهدام هدفمند اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی یمن را محکوم کرد. حملات هوایی سعودی تاکنون به نابودی 500 مدرسه، 39 دانشگاه و مرکز آموزشی و بیش از 50 مرکز دینی، تاریخی و فرهنگی منجر شده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا فردا به ترکیه سفر می کند. مسائل منطقه ای از جمله تازه ترین تحولات عراق و سوریه در دستورکار او قرار دارد. سفر رئیس پنتاگون در شرایطی انجام می شود که تنش ها بار دیگر میان آنکارا و بغداد بر سر موصل بالاگرفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه ای با یکی از شبکه های تلویزیونی گفت هنوز دلیل دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2009 را نمی داند.

بعد از تحریم های انگلیس علیه روسیه، اوکراین نیز تمامی سیستم های پرداخت سریع بانکی روسیه در این کشور را تحریم کرد. این اقدامات توسط دولت اوکراین در حالی صورت می گیرد که بیش از 2.5 میلیون اوکراینی در روسیه کار می کنند و درآمد خود را از طریق همین سیستم بانکی به خانواده هایشان در اوکراین منتقل می کنند.

«ریشارد ورما» سفیر امریکا گفت: امریکا از حملات فرامرزی هند علیه شبه نظامیان حمایت می کند و بارها به مقامات پاکستانی در مورد استفاده از گروه های تروریستی در جنگ های نیابتی علیه هند هشدار داده است. این در حالی است که «آلوک شارما» معاون وزیر خارجه انگلیس در امور آسیا و اقیانوسیه خشونت های اخیر بویژه استفاده از سلاح ساچمه ای علیه غیر نظامیان در کشمیر را نگران کننده توصیف کرده است.

کره جنوبی به دنبال استفاده از ماهواره جاسوسی رژیم صهیونیستی برای زیر نظر گرفتن تحرکات نظامی و فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی است. ژاپن نیز درصدد است برای مقابله با برنامه موشکی کره شمالی، یک میلیارد دلار برای توسعه سامانه دفاع موشکی خود هزینه کند.

یک روز بعد از آنکه دولت اتریش از برنامه خود برای از بین بردن خانه پدری آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی خبر داد، وزارت کشور اتریش با رد نابود کردن کامل آن عنوان کرد که این خانه قرار است «بازطراحی» شود.

گزارش ها از وزارت خزانه داری امریکا حاکی از کاهش چهاردرصدی سهم عربستان در تملک اوراق قرضه این وزارتخانه تا پایان اوت گذشته حکایت دارد. این اولین اقدام عملی عربستان برای مقابله با قانون «جاستا» است که طبق آن بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر می توانند با توسل به آن از دولت عربستان شکایت کنند.