آرشیو شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۶۹
صفحه آخر
۱۲

ریاض برای نخستین بار 17/5 میلیارد دلار قرض کرد: ورود شاهزاده های نفتی به صف گدایان بازارهای مالی

به دنبال کسری بودجه عربستان، ریاض با استقراض از بازارهای مالی دنیا به جمع کشورهای مقروض جهان پیوست.

عربستان به دلیل مشکلات بودجه ای و تنگناهای مالی به جرگه کشورهای استقراض کننده از بازارهای مالی پیوست. در این راستا، عربستان روز پنجشنبه مبلغ 17 میلیارد و 500 میلیون دلار از بازارهای مالی استقراض کرد. به گزارش بلومبرگ، این میزان استقراض، تاکنون در این کشور سابقه نداشته و مبلغ آن رکود تازه ای را برای عربستان در این زمینه ثبت کرده است. «ژان مارک مرسیه»، هماهنگ کننده بخش بازارهای مالی بانک انگلیسی «اچ. اس. بی. سی» به خبرگزاری فرانسه گفت: «این استقراض بزرگ عربستان به سه بخش تقسیم شده است. بخش نخست استقراض 5 میلیارد و 500 میلیون دلار، پنج ساله با نرخ بهره 37/2 درصد است، دومین بخش 5 میلیارد و 500 میلیون دلار، 10 ساله با نرخ بهره 25/3 درصد وسومین و آخرین بخش استقراض مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون دلار 30 ساله با نرخ بهره 5/4 در صد است.»

طبق این گزارش، سقوط قیمت جهانی نفت خام، عربستان را که بزرگترین کشور صادر کننده نفت جهان است، با تنگناهای سخت بودجه ای روبه رو کرده است. کسری بودجه عربستان در سال جاری بیش از 87 میلیارد دلار برآورد شده است. این کشور برای مقابله با کسر بودجه گسترده، اقدام به اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در کشور کرده است. با وجود تمامی تلاش ها، عربستان ناگزیر از استقراض از بازارهای مالی شده است. اخیرا روزنامه فرامنطقه ای «العرب» چاپ لندن نیز از کاهش صادرات و واردات عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی خبر داد.

در همین ارتباط، «محمد التویجری» معاون وزیر اقتصاد عربستان اعلام کرد که کشورش در معرض ورشکستگی قرار داشته است. وی در گفت وگو با شبکه «ام. بی. سی»، اعلام کرد که اگر قیمت نفت در مرز 40 تا 50 دلار باقی می ماند و عربستان اقدامات پیشگیرانه اقتصادی را اتخاذ نکرده بود ریاض ظرف سه سال ورشکست می شد. در حالی که یکی از هزینه های عمده ریاض طی 20 ماه گذشته هزینه خرید تسلیحات نظامی برای حمله به یمن بوده. التویجری گفت، به دلیل کاهش قیمت نفت عربستان به سوی ریاضت اقتصادی گام برداشته است. عربستان طی چند ماه گذشته سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته و طی آن علاوه بر کاهش حقوق وزرا و شاهزاده ها، یارانه انرژی را کاهش داده و قوانین انضباطی جدیدی علیه کارمندان دولتی اتخاذ کرده است.