آرشیو شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۶۹
اقتصادی
۴

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: صادرات غیرنفتی منهای میعانات گازی رقم قابل توجهی نمی شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به غیرواقعی بودن آمار صادرات غیر نفتی کشور گفت: اگر 21/7 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از صادرات خارج کنیم رقم واقعی بسیار کمتر خواهد بود.

به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط تلفنی با یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: باید بتوانیم از وابستگی به نفت و صادرات پتروشیمی که 40 درصد از صادراتمان را تشکیل می دهد فاصله گرفته و در کنار این ها از مزایای دیگر صنایع هم بهره بجوییم.

وی افزود: اگر 21/7 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می کنیم.

پورابراهیمی در ادامه افزود: سود نرخ ترجیحی فقط به نفع دلال ها است و چاره این زخم تک نرخی شدن ارز است اما این وعده سه سال است که فقط در قالب حرف جریان دارد.

او ادامه داد: نرخ ارز باید بر اساس نرخ تعادلی و عرضه و تقاضا تعیین شود و به این منظور می توان بازار ارز را به بورس ارز تبدیل کرد تا همه بتوانند با نرخ متعادل و مشخصی بنا به نیاز خود بهره مند شوند.

پورابراهیمی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید از دو نرخی بودن ارز به تک نرخی تبدیل شود تا دلال بازی پایان یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقداماتی که دولت به منظور حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط انجام می دهد کافی نیست. او ادامه داد: بهتر است پیش از اندیشیدن به صادرات، تمرکز ما بر توانمندی های تولید داخل باشد. در بخش صادرات پراکندگی کالایی بسیاری داریم و هدف گذاری درستی برای قیمت گذاری کالای صادراتی وجود ندارد.