آرشیو شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۶۹
اقتصادی
۴

یک مسئول در آب منطقه ای تهران: تهرانی ها بالاتر از استانداردهای جهانی آب مصرف می کنند

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران گفت: سرانه مصرفی آب شرب تهران به 300 لیتر در شبانه روز برای هر شهروند می رسد که بسیار بالاتر از استانداردهای موجود جهانی است.

مصطفی دهقان با بیان اینکه امروزه جمعیت زیادی در استان تهران متمرکز شده است گفت: متاسفانه سرانه مصرفی آب شرب تهران به 300 لیتر در شبانه روز برای هر فرد می رسد که فاصله بسیار بالابا استانداردهای موجود جهانی دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی بی آبی شوخی بردار نیست و باید در تلاش برای مدیریت مصرف بهینه آب در بخش شرب و اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی باشیم.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران خواستار قطع برق چاه های غیرمجاز شد و گفت: بدین منظور کارگروهی میان ادارات آب و برق تشکیل شده است که در تلاش برای قطع برق فعالیت های چاه های غیرمجاز به ویژه استفاده کنندگان متخلف اطراف چاه های مجاز هستیم.

در همین حال معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران توسعه فرونشست در دشت های جنوبی استان تهران را یکی از عوارض ناشی از پایین رفتن سطح آب سفره های زیرزمینی برشمرد و گفت: با این وضعیت ظرفیت مفید آبخوان ها را از دست می دهیم و دیگر این نقاط کلیدی احیا نخواهد شد.

محمدرضا خانیکی با تمجید از درک متقابل مدیران دستگاه های مختلف از وضعیت بحرانی منابع آبی موجود در کشور، عنوان کرد: در شرایط کنونی تمامی منابع آب شهرستان اسلامشهر از سفره های زیرزمینی تامین و 70 درصد آن صرف کشاورزی و 30 درصد آن نیز صرف آب شرب شهری و روستایی می شود که در صورت ادامه برداشت های غیرمجاز و بی رویه از سفره ها ابتدا بخش کشاورزی و در پی آن نیز بخش شرب با بحران مواجه خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران بر لزوم رفع مشکل صدور دستورات قضایی و ابهامات موجود در زمینه مسدود کردن چاه های غیرمجاز تاکید کرد و افزود: سال گذشته در شهرستان اسلامشهر با مسلوب المنفعه کردن 170 حلقه چاه غیرمجاز شاهد جلوگیری از برداشت 20 میلیون مترمکعب از آب های سفره های زیرزمینی به صورت غیرقانونی بوده ایم. متاسفانه امسال بر خلاف مدت زمان مشابه سال گذشته از برنامه مسدود کردن چاه های غیرمجاز شهرستان عقب هستیم که امیدواریم با همکاری مسئولان قضایی شاهد تسریع در اجرای این مهم باشیم.