آرشیو شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۶۵۳
هنر و ادبیات
۹

تغییر وزیر تاثیری در بهبود شرایط ندارد

اصغر همت (مدیرعامل خانه تئاتر)

تغییر وزیر ارشاد به منزله ایجاد التهاب دوباره در جریان فرهنگ و هنر تلقی می شود. اتفاق ناگزیری که به دلیل هجمه های مخالفان دولت رخ داد و شواهد امر نشان می دهد رییس دولت از موضع گیری های علی جنتی در این زمینه رضایت

نداشته است.

اصغر همت از هنرمندان باسابقه تئاتر، تلویزیون و سینما که به تازگی سکان هدایت تشکل صنفی خانه تئاتر را برعهده گرفته است در این باره می گوید: «سیاست های کلی موجود بیش از هرچیز دیگر مهم به نظر می رسد. شرایطی بر کشور حاکم است که برای اعمال نظر هر وزیری محدودیت به وجود می آید. چنانچه شاهد هستیم وقتی وزیر به سود یا مطابق نظر یک جریان خاص تصمیم می گیرد مشکلی نیست، ولی وقتی خلاف این جریان عمل می کند سروصداها آغاز می شود.

به این ترتیب وزیر یک مهره است و تا وقتی به این صورت باشد امور به درستی پیش نمی رود.»

اشاره اصغر همت به شرایطی است که در چند دهه گذشته همواره وجود داشته و تاثیر زیادی بر روند برنامه ریزی مسوولان اجرایی در دولت گذاشته است.

جریاناتی که از ابتدای دولت یازدهم چوب لای چرخ گذاشتند و تمام توان خود را صرف سلب آرامش هنرمندان کرده اند. مدیرعامل خانه تئاتر نیز با تایید این شرایط می گوید: «ما در عرصه هنر هیچ امنیتی نداریم و افرادی که نباید دخالت کنند وارد می شوند و ظاهرا کاری هم از کسی ساخته نیست.»

این هنرمند درباره استراتژی ترمیم کابینه و تغییر وزیر ارشاد از سوی دولت نظر متفاوتی دارد و می گوید: «آقای رییس جمهور در این موارد می توانست راسا اقدام کند، نه اینکه از وزیر دلخور باشد. من فکر می کنم رییس جمهور هم در برابر خواسته های غیرمعمول عده ای ضعف نشان می دهد: در حالی که به عنوان مقام دوم کشور می تواند به این حرف ها بی توجه باشد.»

مدیرعامل خانه تئاتر به آنچه به واسطه تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ خواهد داد به دیده تردید می نگرد و می گوید: «قطعا شاهد اتفاق چندانی نخواهیم بود. زمان همین طور کژدار و مریز می گذرد و عمر هنرمندان است که سال به سال افزایش پیدا می کند و در نهایت هم به پایان می رسد.»