آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۰
اخبار کشور
۱۰

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: امکان حملات بیولوژیک به کشور از طریق تراریخته ها وجود دارد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه محصولات تراریخته می توانند بی خطر یا خطرناک باشند گفت: محصولات تراریخته چون با حوزه سلامت انسان سروکار دارند باید از ضریب اطمینان بالابرخوردار باشند به طوری که در کشورهای اروپایی 14 سال زمان دوره تست آنهاست.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: آزمایشگاه ها و سیستم های تشخیصی ما باید از لحاظ شخصیتی و حقوقی در حوزه حاکمیتی باقی بمانند واگذار نشوند و از لحاظ سطح ایمنی ارتقا یابند. عناصر و نیروی های متخصص باید در این زمینه تربیت شوند. این افراد در واقع نیروهای دفاعی کشور در حوزه زیستی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حملات بیولوژیک از طریق تراریخته ها وجود دارد گفت: جواب مثبت است و می تواند این اتفاق بیفتد.بخشی از این دستکاری ها در حوزه تراریختگی است که شکل گرفته و دنبال می شود. معمولا اهداف تراریختگی به صورت اقتصادی برای افزایش محصول، اصلاح نژاد و اصلاح کیفیت محصولات کشاورزی است و می توان برای مبارزه با آفات سموم کمتری مصرف کرد. اما وقتی انسان می آید محیط یک محصولی طبیعی و خداساخت را دست کاری می کند، چرخه های دیگری در آن محصول بهم می خورد که دیگر ما رفتار ثانویه آن محصول را نمی دانیم.

وی افزود: محصولات تراریخته چون با حوزه سلامت انسان سروکار دارند باید از یک ضریب اطمینان بالابرخوردار باشند به طوری که در کشورهای اروپایی 14 سال زمان دوره تست آنها است و یک محصول باید 14 سال دوره تست داشته باشد و بعد اجازه مصرف به آن داده شود.

سردار جلالی همچنین گفت: مطالعات نشان می دهد که بخشی از غذاها دست کاری ژنتیکی شده مانند برنج، ذرت، گندم و... که به نوعی دستکاری شده است می توانند نرخ باروری را کاهش دهند و اهداف آمریکا و صهیونیست ها در خصوص کاهش جمعیت مسلمانان جهان را تامین کند.