آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۰
اخبار کشور
۳

کارشناس مسائل غرب آسیا: حمایت از مقاومت از شهاب3 هم برای ایران کارآمد تر است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: به تدریج دستاوردهای حمایت از گروه های مقاومت برای ایران و کارکرد بازدارندگی آنها را دیدیم و شاید قدرت بازدارندگی آنها از موشک های شهاب 3 هم بیشتر بوده است.

دکتر مسعود اسداللهی کارشناس ارشد موضوعات استراتژیک و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت و گو با مهر ضمن تقسیم بندی دوره های فعالیت گروه های مقاومت اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: در ابتدای نیمه دوم دهه 70 بود که سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس شد، افق جدیدی باز شد و کار گسترش بی سابقه ای یافت. کار نهضتی را باید با کار فرهنگی و کار مردمی شروع کرد، به همین خاطر، آمدن ایشان روح جدیدی به کار نهضتی داد.

اسداللهی با بیان دستاوردهای متعدد گروه های مقاومت در 2 دهه اخیر، به اهمیت حمایت از این گروه ها برای تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و افزود: ایران در مقاطع اولیه، صرفا به صورت اعتقادی از جنبش های مقاومت حمایت می کرد اما به تدریج کارکرد امنیت ملی و کارکرد بازدارندگی آنها را برای ایران دیدیم، شاید از موشک های شهاب 3 هم خیلی قدرت بازدارندگیش بیشتر بوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این ایران نیست که از مقاومت حمایت می کند بلکه مقاومت هم به ایران کمک می کند. جاهایی بود که مشکل ارتباط با جهان عرب داشتیم، حزب الله این خلارا خیلی راحت به نفع ایران پر می کرد.

اسداللهی با مرور روند تحولات در سوریه و وضعیت امروز این بحران، به اهمیت نقش حمایت و آمیز ایران اشاره کرده و گفت: ایران توانست پایمردی کرده و در سخت ترین شرایطی که دمشق در حال سقوط بود و کار تقریبا تمام شده بود، یک تنه به آنجا رفت و نه تنها دمشق را حفظ کرد بلکه تثبیت کرد، آزاد کرد، بعد گسترش داد و الان جنگ در حلب است. الان کسانی که برای اولین بار می آیند سوریه باورشان نمی شود در دمشق شرایط عادی است و مردم زندگی عادی و روزانه خودشان را انجام می دهند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ارزیابی اوضاع سوریه تاکید کرد: نباید در حق روس ها بی انصافی کنیم. انصافا در بحث بین المللی از دقیقه اول محکم ایستادند و یک بار هم عقب نشینی نکردند. آنها در بحث لجستیکی و تامین مهمات و سلاح هم هیچ وقت کم نگذاشتند.