آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۰
اخبار کشور
۲

گاردین: اتحادها در منطقه به نفع ایران تغییر کرده است

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: به ایمیل هایی دست یافته ایم که نشان می دهد دولت ایران موجب شرکت مصر در دور تازه گفت وگوهای سوریه در لوزان شده و این موضوع موجب گسترش نگرانی نسبت به فاصله گرفتن مصر یعنی پرجمعیت ترین کشور عرب زبان در منطقه خاورمیانه، از غرب شده است.

در این گزارش که تحت عنوان «اتحادهای خاورمیانه تغییر می کند» آمده است: گاردین در جریان ایمیل هایی قرار گرفته است که نشان می دهد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از جان کری وزیر خارجه آمریکا خواسته بود نماینده مصر نیز به مذاکرات صلح سوریه در شهر لوزان سوئیس بپیوندد.

در ادامه گزارش گاردین تصریح شده است: این تحرک نگرانی هایی را در منطقه نسبت به احتمال دور شدن قاهره از موضع سنتی اش در طرفداری از غرب به همراه داشته است. ایران زمانی موافقت خود با حضور در مذاکرات لوزان را اعلام کرد که از شرکت وزیران خارجه مصر و عراق در گفت وگوها اطمینان حاصل کرده بود. هر دو کشور از موضع حمایتی ایران نسبت به اسد پشتیبانی می کنند اما اهمیت مصر از این جهت است که پر جمعیت ترین کشور عرب سنی در خاورمیانه است.

گاردین با اشاره به تیره شدن روابط مصر و عربستان نوشت: رایزنی برای شرکت مقامات مصری در مذاکرات لوزان چند روز پیش از آن آغاز شد که مصر با شوکه کردن حامی مالی خود یعنی عربستان سعودی، همراه با روسیه رای مخالف به پیش نویس طرح فرانسه در شورای امنیت داد. پیش نویسی که خواهان پایان گرفتن حملات هوایی و پروازهای نظامی بر فراز حلب شده بود.