آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۰
اقتصادی
۴

عضو هیئت علمی دانشگاه: عدم انتشار به موقع ترازنامه بانک مرکزی مانع شفافیت است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) با انتقاد از عملکرد رئیس کل بانک مرکزی، یکی از دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه بانک مرکزی را قصد این بانک برای فرار از شفافیت دانست.

ایرج توتونچیان در گفت وگو با نسیم آنلاین اذعان داشته که در ارقام اعلامی دولتمردان شفافیت چندانی وجود ندارد که دلیل آن فرار از شفافیت است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، در شرایط حاضر، قاضی و مدعی یکی شده چرا که بانک مرکزی از خودش می خواهد ببیند که بانک ها شفاف عمل کرده اند یا خیر؟

توتونچیان گفت: رئیس کل بانک مرکزی یک حسابدار است و نه اقتصاددان و افزود که اطلاعات او نسبت به عملکرد بانک مرکزی ضعیف است.

وی افزود که نمره ضعیف را باید به دستگاه بروکراسی داد که چنین اشخاصی را در راس بانک مرکزی قرار می دهند که اطلاع چندانی از بانک مرکزی ندارند.

این اقتصاددان بیان داشت که سیف از ابتدا هم نمره خوبی نداشته است و تصریح کرد که وقتی سیستم فاقد شایستگی بوده پس از روی جناح افراد انتخاب شده اند و نمره دادن به عمکلرد افراد به درد نمی خورد.

وی گفت که شنیده شده سیف به رئیس جمهوری نامه نوشته و اجازه خواسته که از این پس به صورت مستقیم با رئیس جمهوری در ارتباط باشد و به هیچ کس هم جوابگو نباشد که گفته می شود رئیس جمهوری هم قبول کرده است.

گفتنی است، پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک مرکزی گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مذکور را از سال 81 تا سال 92 به تصویر کشیده است، بدون آنکه اثری از انتشار ترازنامه این بانک در سال 93 و 94 باشد.

با این حال بانک مرکزی با ارایه توضیحاتی جالب تصریح کرده که وقفه در انتشار گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی سال 1393 تاکنون، امری طبیعی بوده و در سال های گذشته نیز گزارش یاد شده با تاخیر تقریبا دو ساله و پس از دریافت اطلاعات نهایی از مراجع متعدد آماری و نهایی شدن جداول آماری و گزارش های مربوطه، منتشر می شده است.