آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۰
اقتصادی
۴

رویترز: ماه ها پس از برجام، همکاری شرکت های بیمه غربی با ایران بسیار کند است

شرکت هایی نظیر استاندارد کلاب انگلیس نیز اعلام کرده اند پوشش بیمه کشتی های تجاری که به مقصد یا مبدا ایران حرکت می کنند را تامین می کند اما مشخص نکرد که این پوشش بیمه به شرکت های کشتیرانی ایرانی مربوط می شود یا نه.

بیمه گران کشتی ها می گویند با توجه به مسدود بودن استفاده از سیستم مالی آمریکا هنوز محدودیت هایی در مورد پرداخت ها وجود دارد.

اندرو باردات، مدیر ارشد اجرایی گروه بین المللی ارائه دهنده خدمات بیمه کشتی ها گفت: «مشکلات هنوز در ارتباط با نقل و انتقال پرداخت ها از طریق سیستم بانکداری هم در زمینه رابطه با دریافت حق بیمه و هم تسویه خسارات پابرجاست.»

وی افزود: «این امر به علت عدم تمایل بسیاری از بانک ها و موسسات مالی برای انجام پرداخت ها است و اکنون این موضوع به نگرانی اصلی شرکت های بیمه و بیمه اتکایی تبدیل شده. البته راه حل هایی پیدا شده اما این روندی دشوار است که احتمالا تا آینده محدودی در آینده این مشکلات باقی می ماند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز طی گزارشی نوشت علی رغم گذشت 10 ماه از لغو تحریم ها، روند ورود بیمه گران غربی به ایران و انعقاد قرارداد با این کشور به کندی پیش می رود. این شرکت ها تلاش می کنند تا به بازار چند میلیارد دلاری ایران ورود پیدا کنند.

به نوشته رویترز، علی رغم لغو تحریم ها در ماه ژانویه، تهران تنها توانسته با تعداد محدودی از بانک های کوچک رابطه برقرار کند چرا که تحریم های آمریکا همچنان پابرجاست.

در مقابل، ایران برای تامین پوشش بیمه ای در بازاری که سال گذشته ارزشش 9 میلیارد دلار بود و احتمالا در دهه آینده دو برابر می شود، مذاکرات فعالانه ای با بیمه گران خارجی در حال انجام است.

شرکت های غربی برای از سرگیری تجارت با ایران به پوشش بیمه نیاز دارند. بیمه های اعتباری کشتیرانی و بازرگانی که ریسک عدم پرداخت پول کالاها را بیمه می کنند، نخستین نوع بیمه ای هستند که به ایران پیشنهاد شده است.

جاناتان اندروز، مدیر موسسه بیمه ای استیمشیپ میوچوال در این باره گفت: «ما سابقه طولانی در بیمه کشتی های ایرانی داریم و خوشحالیم که می توانیم دوباره اعضای سابقمان را بیمه کنیم.»