آرشیو یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۶۹
جامعه
۱۴
یادداشت

سطح و کیفیت جنگل آب می رود

فرهنگ قصریانی ( عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع)

عوامل متعددی سبب نابودی جنگل می شود؛ مانند قاچاق چوب،آفات و بیماری، جنگل خواری، تغییر کاربری اراضی و پروژه های عمرانی و بهره برداری قانونی از جنگل. این عوامل دست به دست هم داده اند تا جنگل از نظر سطح و کیفیت آسیب ببیند. باید یادآور شد، پیمانکارانی که به شکل قانونی از جنگل بهره برداری می کنند نیز به تعهدات خود عمل نمی کنند، چراکه آنها باید فقط درختان فرتوت و بیمار را قطع کنند، اما این مساله را رعایت نمی کنند و افزون بر آن به شکل مناسب به نهالکاری نیز نمی پردازند.

برای حفظ جنگل مدتی است، اجرای طرح تنفس جنگل مطرح شده، هرچند با اجرای طرح تنفس نمی توان تمام مشکلات جنگل را بر طرف کرد، اما دست کم با اجرای آن می توان بهره برداری قانونی را متوقف کرد و با برنامه ریزی و مدیریت مناسب برای احیای جنگل قدم برداشت.

باید اعتراف کرد، در مدیریت جنگل موفق نبوده ایم. برای نمونه بسیاری از دامداران پول گرفتند تا دام هایشان را از جنگل خارج کنند، اما آنها پس از مدتی دوباره وارد جنگل شدند و اکنون دام های آنها با خوردن نهال جوان آسیب زیادی به جنگل می زنند.

جاده سازی بدون رعایت مسائل زیست محیطی سبب شده سودجویان دسترسی راحت تری به جنگل داشته باشند. در این میان تلاش برای نجات جنگل راه به جایی نمی برد، زیرا بین مسئولان و صاحب نظران اختلاف وجود دارد. برای نمونه بسیاری می گویند اگر مانع فعالیت پیمانکارانی شوند که از جنگل بهره برداری می کنند، سازمان جنگل ها نمی تواند از اراضی جنگلی بدرستی حفاظت کند. به همین خاطر به نظر می رسد برای نجات جنگل باید سازمان جنگلها را تقویت کرد.