آرشیو دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۱
اقتصادی
۴

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان: تولید فولاد خام در کشور 17 میلیون تن است

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان میزان تولید فولاد خام در کشور را حدود 17 میلیون تن اعلام کرد.

بهرام سبحانی در نشست سالانه انجمن جهانی فولاد گفت: در حال حاضر جمعیت ایران رو به افزایش است و تا سال 2025 از مرز 90 میلیون نفر می گذرد این در حالی است که تولید فولاد خام در کشور حدود 17 میلیون تن و مصرف سرانه در ایران حدود 235 کیلو گرم است. با برداشته شدن تحریم ها، کشور در مسیر توسعه قرار گرفته است و با برنامه ریزی های انجام شده در چند سال آینده از رشد منفی 2 درصد سال های اخیر به رشد اقتصادی 6 درصد خواهیم رسید.

وی در پاسخ به سوالی مربوط به ظرفیت 55 میلیون تن تا سال 2025 و برنامه برای مصرف و صادرات در ایران اینچنین پاسخ داد: با این فرض که در سال 2025 به ظرفیت 55 میلیون تن برسیم برای رسیدن به تولید واقعی در این ظرفیت حداقل 5 سال زمان نیاز دارد.

او با ذکر این مطلب که در این شرایط توسعه صنایع داخلی از قبیل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی، صنایع لوازم خانگی و توسعه صنعت ساختمان و زیرساختها مصرف سرانه را از 235 کیلوگرم فعلی به بیش از 350 کیلوگرم می رساند. در خصوص صادرات و بازارهای آن گفت: در کشورهای همسایه شرقی و غربی به غیر از ترکیه فولادساز مطرح نداریم و این کشورها، می توانند بازار خوبی برای محصولات فولادی ایران باشند و با خاتمه درگیری های منطقه ای و شروع بازسازی مناطق جنگ زده مصرف فولاد در این منطقه در آینده رو به افزایش می باشد.

سبحانی اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است در منطقه MENA که مواد اولیه و انرژی لازم برای تولید فولاد مثل سنگ آهن، گاز طبیعی و ذغال سنگ دارد و با نیروی کار جوان تحصیل کرده و تسلط بر تکنولوژی فولاد و داشتن مزیت های نسبی می تواند گام های بلندی را در افزایش تولید فولاد در منطقه بردارد.