آرشیو دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۱
اخبار کشور
۲

تذکر نمایندگان به وزیر امور خارجه؛ دولت با ادعاهای واهی امارات بر سر جزایر ایرانی برخورد کند

دو نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر امور خارجه خواستار برخورد حقوقی دولت با ادعاهای واهی مقامات اماراتی درمورد جزایر ایرانی شدند.

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز از سوی هیئت رئیسه مجلس قرائت شد.

علیرضا محجوب و نادر قاضی پور نمایندگان تهران و ارومیه به وزیر امور خارجه لزوم برخورد از مجاری قانونی با کشور امارات عربی راجع به ادعای مالکیت این کشور بر جزایر ایران اسلامی را متذکر شدند.

نمایندگان تهران و ارومیه همچنین در تذکری به رئیس جمهور و وزرای خارجه، بهداشت، کشور و نیرو خواستار توضیح علت تساهل وزارت نیرو در مسئله ورود فاضلاب به دریاچه خزر و دریاچه ارومیه شدند.

جبار کوچکی نژاد و ذبیح الله نیک فر نمایندگان رشت و لاهیجان نیز در تذکری به وزیر اقتصاد خواستار توضیح علت لغو مجوز موسسات اقتصادی و بلاتکلیفی مردم در دریافت سپرده های خود و در تذکری به رئیس جمهور خواستار توضیح علت عدم توجه به قانون راجع به اولویت استخدام نیروهای پیش دبستانی و خرید خدمات شدند.

مصوبات نمایندگان

نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز برای تامین نظر شورای نگهبان با حذف مصوبه قبلی خود درباره اصلاح ترکیب شورای پول و اعتبار موافقت کردند و بدین ترتیب، ترکیب شورای پول و اعتبار تغییر نکرد.

نمایندگان همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان در لایحه احکام برنامه های توسعه مقرر کردند ترکیب اعضای شورای برنامه ریزی و توسعه استان به تصویب هیئت وزیران برسد.

از سوی دیگر مجلسی ها در مصوبه ای به منظور تامین نظر شورای نگهبان مقرر کردند ذی نفعان معترض به احداث مستحدثات جدید در محدوده ایمنی تاسیسات هسته ای می توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند.

نطق ها و تذکرات نمایندگان

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: آیا خرید هواپیماهای پهن پیکر که فقط 3 درصد مردم با آن سروکار دارند اولویت دارد یا اشتغال و بیکاری جوانان؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز با انتقاد از عدم تدوین گزارش بودجه سالیانه مجلس، گفت: ما قانون گذاریم و اگر خودمان به قوانین عمل نکنیم، چه انتظاری می توانیم از دیگران داشته باشیم، باید خود نظارتی بیشتری از سوی مجلس انجام شود.

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر نیز با انتقاد از بیکاری در این دو شهرستان از مسئولان مربوطه درخواست کرد به این معضل رسیدگی کنند.