آرشیو سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۷۲
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رسوایی جدید فروش پودر شیر فاسد

در تازه ترین مورد رسوایی فروش پودر شیرهای فاسد و تاریخ گذشته در چین اعلام شد شماری از کسانی که درصدد فروش این شیرها در کشور بودند، دستگیر شدند.

به گزارش ایرنا، بررسی ها نشان می دهد 19 نفر از کسانی که درحال عرضه 300 تن پودر شیر فاسد و تاریخ گذشته در شهر شانگهای بودند، دستگیر شده اند.

همزمان بسیاری از مردم در تارنماهای اینترنتی از این موضوع به عنوان تازه ترین رسوایی در توزیع مواد غذایی و به خصوص شیرهای آلوده در کشور دانسته و خواستار برخورد جدی مسئولان با متخلفان شدند.

اداره مواد غذایی و قرنطینه شهر شانگهای در بیانیه ای آورده که این افراد شیرها را که پیشتر در نیوزیلند تولید و بسته بندی شده به اشکال مختلف و در بسته بندی های جدید و کوچکتر روانه بازار کرده اند. این شیر از مارک «فونترا» بوده و اعضای این گروه موفق شده اند دستکم 166 تن از این پودر شیرهای آلوده و تاریخ گذشته را از طریق خرده فروشی ها یا حتی آنلاین و اینترنتی به فروش برسانند.

ازسوی دیگر دولت محلی اعلام کرده است، تمام کسانی را که دست به چنین تخلفات سنگینی بزنند، به شدت مجازات خواهند کرد، اما ظاهرا هنوز خیال مردم راحت نشده است و دستگیری این باند جدید بازتاب گسترده ای در کشور داشته است. روزنامه هنگ کنگی «ساوت چاینا» از آن با عنوان رسوایی جدید توزیع مواد غذایی آلوده در چین یاد کرده است. در سال 2008 میلادی شماری از کسانی که اقدام به توزیع شیرهای آلوده و دارای مواد سمی و معدنی در کشور کرده بودند، باعث مرگ 6 کودک شدند. این موضوع باعث شد یکی از جدی ترین رسوایی های تاریخ توزیع مواد غذایی آلوده در چین شکل بگیرد و در پی آن صدها مسئول مجازات و توبیخ شوند. وزارت امنیت عمومی چین گزارش کرده در سال 2015 میلادی به 26 هزار پرونده توزیع موادغذایی آلوده در کشور رسیدگی کرده و در این ارتباط 37 هزار نفر را دستگیر کرده است.

این وزارتخانه می گوید که این اقدامات در چارچوب عملیاتی به نام «شمشیر بران» انجام شده است که در سال 2016 میلادی نیز با اقتدار ادامه خواهد یافت.