آرشیو سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵، شماره ۳۶۵۶
ادب و هنر
۱۱
گزارش روز

سینمای ایران پیشتاز نامزدهای جشنواره آسیاپاسیفیک

بهار سرلک

جشنواره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک، دیروز نامزدهای بخش فیلم بلند روایی را معرفی کرد. در این بخش 39 اثر از 19 کشور برای دستیابی به جوایز این دوره از جشنواره به رقابت می پردازند.

از میان این 39 اثر، فیلم های «دختر» رضا میرکریمی از ایران، «سرمای قلندر» به کارگردانی مصطفی کارا از ترکیه، «رحمان دیوانه» ساخته آنورانگ کاشیاپ از هند و «امبر» زکی دمیرکوبوز محصول مشترک ترکیه و آلمان با سه نامزدی پیشتاز کسب جوایز این دوره هستند. «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی در دو بخش نامزد دریافت جایزه شده است. در بخش بهترین فیلم بلند روایی فیلم های «دختر» و «محمد رسول الله» از ایران با «سرمای قلندر» ساخته مصطفی کارا و «خاکستر گرم» ساخته زکی دمیرکوبوز از ترکیه و فیلم «دانش آموز» کریل سربرنیکف از روسیه با یکدیگر به رقابت می پردازند. رضا میرکریمی با فیلم «دختر» در بخش های بهترین فیلمنامه برای مهران کاشانی و بهترین بازیگر مرد برای فرهاد اصلانی نامزد شده است. در بخش بهترین فیلمنامه فیلم «دختر» با فیلم های «Parched» نوشته لینا یاداو، «جریان مخالف» یانگ چائو، «چهارمین جهت» نوشته گورویندر سین و «ساعت شادی» ریوسکو هاماگوچی و تاداشی نوهارا رقابت می کند. در بخش بهترین بازیگر مرد، فرهاد اصلانی با دیو پاتل برای بازی در فیلم «شیر»، مانوج باجپایی برای بازی در «علیگر»، سونگ کانگ هو در «تخت پادشاهی» و نوازالدین صدیقی در «رحمان دیوانه» به رقابت می پردازد. مجید مجیدی نیز با آخرین ساخته خود «محمد رسول الله» در بخش های بهترین تصویربرداری برای ویتوریو استورارو، تصویربردار ایتالیایی برنده سه جایزه اسکار نامزد شده است. در بخش بهترین فیلم بلند «جوان» نرگس آبیار با فیلم «نفس» حضور دارد. فیلم نفس با فیلم های «جست وجو» و «دام» از هند، «گرگ و بره» محصول مشترک افغانستان، دانمارک و سوئد و فیلم «دنیایی از آن ما» از کره به رقابت می پردازد.

در بخش بهترین فیلم مستند مهرداد اسکویی با مستند «رویاهای دم صبح» با آثاری از کامبوج، استرالیا، روسیه و... رقابت می کند. جایزه یک عمر دستاورد هنری نیز به منوچهر محمدی، تهیه کننده ایرانی اهدا خواهد شد. او تهیه کنندگی فیلم های «حوض نقاشی» و «زیر نور ماه» را بر عهده داشته است. مراسم اهدای جوایز این جشنواره، بیست وچهارم نوامبر در شهر بریزبن استرالیا برگزار می شود.