آرشیو سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۱
سلامت
۱۳

ایرانی ها کمبود ید ندارند

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت برای مصرف نمک یدددار در کشور گفت: خوشبختانه کمبود ید در ایران رفع شده است.

به گزارش جام جم، دکتر فریدون عزیزی اظهارکرد: به دنبال تشکیل کمیته کشوری مبارزه با کمبود ید، در برنامه ای ده ساله که از سال 1368 در کشور آغاز شد، کارخانجات تولید نمک مجبور شدند ید را به نمک های تولیدی اضافه کنند و امروز، کمبود ید در کشور کنترل شده است.

وی با اشاره به پژوهشی که هر پنج5 سال یکبار با کمک وزارت بهداشت و پژوهشکده غدد و متابولیسم انجام می شود، افزود: بر اساس این پایش وضعیت گواتر و افزایش میزان ید ادرار 18 تا 30 هزار دانش آموز در نقاط مختلف کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با تاکید بر این که زنان باردار باید بین 5/1 تا دو برابر نیاز معمولی ید دریافت کنند و به نظر می رسد از طریق مصرف نمک یددار این میزان تامین نمی شود، اظهار کرد: با توجه به موضوع مکمل ید برای زنان زنان باردار که در بسیاری از کشورهای دنیا توصیه می شود، وزارت بهداشت تصمیم گرفت با کمک شرکت های دانش بنیان، ترکیب یدوفولیک را برای مصرف زنان باردار و مادران شیرده تولید کند. براساس برنامه ملی که معاونت بهداشتی وزارت بهداشت به استان های سراسر کشور ابلاغ کرده است، یدوفولیک در مراکز بهداشتی به صورت رایگان در دسترس مادران باردار قرار می گیرد.

وی با اعلام این که یدوفولیک هنوز تحت پوشش بیمه نیست، افزود: یدوفولیک باید سه ماه قبل از بارداری، طی بارداری و شش ماهه دوران شیردهی مصرف شود. در واقع روزانه 300 میکروگرم ید برای افراد معمولی و 500 میکروگرم ید برای زنان باردار کافی است. توجه داشته باشید کمبود ید در دوران جنینی می تواند ضریب هوشی کمتری در کودک به دنبال داشته باشد.

رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، با عنوان این مطلب که هیچ نمکی دارای ید نیست و باید این ماده به آن اضافه شود، یادآوری کرد: بهترین ماده غذایی که می توان ید را به آن اضافه کرد، نمک است.