آرشیو چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵، شماره ۴۶۷۲
جهان
۶

خروج فیلیپین 7000جزیره ای از هژمونی آمریکا

فیلیپین کشوری است در جنوب شرق آسیا از شمال غربی با تایوان و چین، از شمال شرقی با ژاپن، از جنوب با اندونزی و از جنوب غربی با مالزی، تایلند و سنگاپور همسایه است و شرق آن را دریای فیلیپین و غرب آن را دریای چین جنوبی فرا گرفته است.

مجموعه جزیره های فیلیپین از 7107 جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است که روی هم 300 هزار کیلومتر مربع وسعت دارند. فیلیپین در نیمه اول سده بیستم مستعمره آمریکا بود. به همین علت است که حضور پر قدرت ایالات متحده تاثیری عمیق بر جامعه این کشور نهاده است. حدود شش ماه است که از پیروزی رودریگو دوترته در انتخابات ریاست جمهوری این کشور می گذرد. دوترته از زمان انتخاب، چالش های عمده ای را با مقامات کاخ سفید داشته است. وی در تازه ترین اظهاراتش بار دیگر نسبت به لغو قرارداد نظامی و دفاعی مشترک با آمریکا تاکید کرد. به گزارش رویترز، وی در این رابطه گفت: من مخالف حضور همه نظامیان خارجی در خاک این کشور هستم و اگر من برای مدت زمان بیشتری در قدرت باشم، آمریکا می تواند توافق نامه همکاری های نظامی با فیلیپین را فراموش کند. دوترته افزود: ایالات متحده آمریکا نباید با فیلیپین مانند یک سگ رفتار کند. من مشتاقانه منتظر زمانی هستم که دیگر هیچ نظامی یا سرباز را، غیر از سربازان فیلیپینی در این کشور نبینم.

روابط سرد میان فیلیپین و ایالات متحده مورد انتقاد دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و او تلویحا اذعان کرد که اتخاذ سیاست های غلط باعث از دست رفتن مانیل شده است. در پی اظهارات رئیس جمهور فیلیپین، «گلدبرگ» سفیر آمریکا در مانیل به بهانه تهدیدات امنیتی بر ادامه حضور نیروهای نظامی کشورش تاکید کرد و در مصاحبه با تلویزیون ای. بی. اس گفت: ما به فیلیپین کمک کرده ایم تا بتواند تهدیدات امنیتی را کاهش دهد. ولی نگران گسترش فعالیت های داعش یا سایر سازمان های تروریستی هستیم که به دنبال سوء استفاده از فضای باز ایجاد شده در این کشور هستند. بنابر این می خواهیم به حضور خود ادامه دهیم.