آرشیو سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۷۴۰
دیپلماسی
۷

ظریف دفتر یادبود فیدل کاسترو را امضا کرد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، صبح دیروز به محل اقامت سفیر کوبا در تهران رفت و دفتر یادبود فیدل کاسترو را امضا کرد. او با بیان اینکه «فوت فرمانده فیدل کاسترو یک فاجعه برای جنبش های آزادی بخش به ویژه جنبش های آزادی بخش در آمریکای لاتین است»، گفت: «من یک بار دیگر از طرف خودم و مردم ایران به مردم و دولت کوبا و خانواده فیدل کاسترو تسلیت می گویم».

به گزارش ایسنا، ظریف به دیدار خود و حسن روحانی با فیدل کاسترو که در جریان سفر به کوبا انجام شد، اشاره کرد و گفت: «در گفتار ایشان هنوز نگرانی برای کوبا و جهان سوم بود و ایشان بر ضرورت همبستگی کشورهای درحال توسعه برای مقابله با استکبار و تلاش برای رهایی از دست سلطه گران تاکید داشتند».

ظریف با بیان اینکه «ما معتقدیم یاد و خاطره فیدل کاسترو به عنوان رهبری آزادی بخش باقی خواهد ماند» خطاب به سفیر کوبا در تهران گفت: «من به شما اطمینان می دهم دوستی و روابط بسیار صمیمانه و محکمی که بین ایران و کوبا بوده، ادامه خواهد داشت و امیدوارم این مصیبت (فوت فیدل کاسترو) برای مردم کوبا قابل تحمل باشد».

ولادیمیر آندره گونزالس کسادا، سفیر کوبا در تهران، نیز گفت: «ما امیدواریم روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش پیدا کند و اراده دو کشور در همین راستاست». او با تشکر از مقامات جمهوری اسلامی ایران به خاطر همدردی شان با ملت و دولت کوبا به دلیل از دست دادن فیدل کاسترو خطاب به ظریف گفت: «در همین چارچوب تشکر مرا به مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران برسانید».

گفتنی است؛ حجت الاسلام سیدحسن خمینی نیز دیروز دفتر یادبود فیدل کاسترو را امضا کرد و نوشت: «با تاسف و تاثر امروز دفتر یادبود مبارز بزرگ و رهبر سترگ کشور کوبا را امضا می کنم. نام کاسترو در جهان دیروز همراه با آزادی خواهی و مبارزه در راه آزادی گره خورده است. رهبری که قصد داشت کشوری را در دل جهان آشفته و دوقطبی به سوی بهترشدن رهنمون شود. امید است خدای بزرگ کشور کوبا را در مسیر سعادت و بهروزی قرار دهد».