آرشیو سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۷۰
جهان
۲۰
اروپا

<یونکر>: ارزیابی اوباما از روسیه یک اشتباه بزرگ بود

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه با شبکه یورو نیوز از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به خاطر اینکه در سال 2014 گفته بود، روسیه یک قدرت منطقه ای است که از روی ضعف همسایگان مجاور خود را تهدید می کند، انتقاد کرد و گفت، اوباما با این توصیف، اشتباه بزرگی مرتکب شده اما اروپا باید با روسیه به عنوان «یک هویت بزرگ و یک ملت پرافتخار» رفتار کند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری آر تی، وی با بیان این مطلب که اتحادیه اروپا در این مقطع اطلاعات کمی درباره روسیه دارد و باید چیزهای زیادی درباره این کشور یاد بگیرد، افزود: اتحادیه اروپا 5/5 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد در حالی که مساحت روسیه 5/17 میلیون کیلومتر مربع است. یونکر تاکید کرد: اتحادیه اروپا به سیاست خارجی امریکا وابستگی ندارد.

واشنگتن هرکاری که بخواهد انجام می دهد و اروپایی ها نیز یکسری منافع متعلق به خود دارند که باید آنها را مدیریت کنند. البته استدلالی برای برداشته شدن سریع تحریم ها علیه روسیه مطرح نشده اما خواهان کنار آمدن با مسکو هستیم زیرا بدون روسیه هیچ معماری امنیتی در اروپا وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین درباره لزوم مذاکره اتحادیه اروپا با «رهبران خودکامه ای چون رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه» نیز گفت: این کار ضروری است اما این سوال پیش می آید که چرا هیچ کسی درباره روابط اتحادیه اروپا با عربستان سوال نمی کند؟ گاهی ارتباط با رژیم های نفرت انگیز هم لازم است.