آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
صفحه آخر
۱۲

آغاز رزمایش موشکی اوکراین نزدیک کریمه به رغم تهدیدات بی سابقه روسیه

رزمایش موشکی دولت نارنجی اوکراین در نزدیکی شبه جزیره کریمه بدون توجه به هشدارهای روسیه آغاز شده است.

روسیه و اوکراین از سال 2014 که غربگرایان در این کشور کودتای رنگی به راه انداختند و در مقابل روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد، روابط پرتنشی را سپری کرده اند. تنش ها بین 2 کشور اما طی روزهای گذشته شدت بیشتری یافته است.

اوکراین روز پنج شنبه رزمایش موشکی خود را علی رغم تهدید های روسیه آغاز و تاکید کرده این مانور طبق برنامه پیش می رود. «کیف» همچنین اعلام کرده «مانورهای موشکی در نزدیکی کریمه و در مناطقی که از سوی خطوط هواپیمایی مدنی و دولتی استفاده می شود، برای پرواز امن نیست».بعد از آن دولت اوکراین بار دیگر اعلام کرد مناطق مجاور از جمله بخشی از آب های آزاد و بخشی از آب های روسیه در دریای سیاه تا جنوب غرب و جنوب شرق کریمه نیز خطرناک است.

در مقابل، همزمان ناوهای یگان دریای سیاه روسیه حامل سیستم دفاع هوایی در غرب سواحل کریمه مستقر شدند. در حال حاضر سیستم های دفاع هوایی این ناوها در حالت آماده باش به سر می برند. رسانه های روسیه نیز روز پنجشنبه به نقل از «دمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در یک تهدید آشکار اعلام کردند مسکو در صورتی که موشک های اوکراینی تهدیدی برای این کشور ایجاد کند،آنها را سرنگون خواهد کرد.

پسکوف روز چهارشنبه به روزنامه روسی «ودوموستی» گفت: «این احتمال وجود دارد که روسیه از نیروهای دفاع هوایی این کشور استفاده کند. روسیه دوست ندارد اوکراین با پرتاب موشک در سواحل غربی شبه جزیره کریمه حقوق بین الملل را نقض و امنیت پروازهای بین المللی را در این مسیر تهدید کند.»