آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
صفحه آخر
۱۲

اعتراض شدید دیده بان حقوق بشر به حمایت های آمریکا از جنایات آل سعود در یمن

سازمان دیده بان حقوق بشر به دنبال ادامه جنایات سعودی ها در یمن بار دیگر از آمریکا خواست «هر چه سریع تر» فروش سلاح به آل سعود را متوقف کند.

سرویس خارجی- جنایت های آل سعود در یمن بارها صدای سازمان های حقوق بشری را درآورده است. در جدیدترین این واکنش ها، سازمان دیده بان حقوق بشر از آمریکا خواسته فروش سلاح به عربستان را فورا متوقف کند، زیرا بنابراعلام این سازمان سعودی ها بارها «حملاتی نامشروع علیه یمن» انجام داده اند. «ساره مارگون» رئیس دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن در نامه ای خطاب به باراک اوباما رئیس جمهور فعلی آمریکا گفته: «در حالی که ائتلاف عربستان به حملات خود به منازل و و مدارس و بیمارستان ها و مجالس ختم در یمن ادامه می دهد، اما آمریکا همچنان به فروش سلاح به عربستان به ارزش میلیارد ها دلار ادامه می دهد.»

وی این را هم گفته که این آخرین فرصت اوباما است تا از طریق توقف فوری فروش سلاح به عربستان و ارزیابی مشارکت نیروهای کشورش در تعدادی از حملات هوایی نامشروع در کنار نیروهای ائتلاف سعودی، سیاست های واشنگتن در عربستان و یمن را تغییر دهد.

دولت «باراک اوباما» اخیرا پیشنهاد فروش سلاح و تجهیزات نظامی و آموزشی به ارزش بیش از 115میلیارد دلار را به عربستان ارائه کرد که این بزرگ ترین پیشنهاد ارائه شده از سوی کاخ سفید به طرف سعودی در 71 سال هم‎پیمانی میان دو طرف است.

کابینه دولت نجات ملی

از سوی دیگر شورای عالی سیاسی یمن در نشست فوق العاده خود در صنعا در روز دوشنبه گذشته به ریاست «صالح الصماد» و با حضور «قاسم لبوزه» معاون رئیس شورا و «عبدالعزیز بن حبتور» نخست وزیر دولت نجات ملی، کابینه دولت نجات ملی یمن را معرفی کرد. خبرگزاری رسمی یمن «سبا» اعلام کرده 42 وزیر در این دولت حضور دارند و «بن حبتور» به عنوان نخست وزیر دولت نجات ملی تاکید کرده آنچه در توان دارد، برای عملی کردن چشم اندازهای یمن و حل مشکلات ناشی از حمله ائتلاف عربی-سعودی به این کشور انجام می دهد. رهبر جنبش انصارالله یمن نیز از تشکیل دولت نجات ملی حمایت کرده است. این در حالی است که حامیان ائتلاف سعودی به شدت با تشکیل این دولت مخالفت کرده اند. کارشناسان سیاسی معرفی دولت نجات ملی یمن از سوی شورای عالی سیاسی این کشور را «سیلی دردناکی به صورت عربستان، متحدان و مزدورانش در یمن» توصیف کرده اند.