آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
اخبار کشور
۱۰

سفیر و نماینده ایران تاکید کرد: لزوم پاسخگویی حامیان داعش و النصره برای ایجاد دسترسی آنها به سلاح های شیمیایی

نماینده ایران در سازمان منع سلاح های شیمیایی با ابراز نگرانی درباره استفاده داعش و جبهه النصره از سلاح های شیمیایی در عراق و سوریه تاکید کرد حامیان این گروه ها که دسترسی آنها را به این سلاح ها فراهم می کنند باید پاسخگوی اقداماتشان باشند.

به گزارش فارس، بیست و یکمین کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی با حضور مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی، نمایندگان عالیرتبه کشورهای عضو و سازمان های غیر دولتی در لاهه هلند به ریاست سفیر و نماینده دائم آلمان آغاز به کار کرد.

علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه طی سخنانی در این اجلاس با اشاره به وجود صدهزار جانباز و مصدوم شیمیایی در کشورمان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ویژه برای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و اجرای کامل مقررات آن قائل بوده و از هیچ تلاشی برای ارتقاء جهانشمولی آن فروگذار نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: تعهد کشورمان به کنوانسیون و همکاری با سازمان منع سلاح های شیمیایی فراتر از تعهدات حقوقی و نشات گرفته از باورهای دینی است که در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مخالفت با تمامی سلاح های کشتار جمعی متبلور شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن برشمردن اهمیت جهانشمولی کنوانسیون، بر پیوستن فوری و بدون شرط رژیم اشغالگر قدس به این کنوانسیون تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن برشمردن اقدامات سوریه در راستای ایفای تعهدات کنوانسیونی این کشور، بر همکاری جامعه بین المللی با این کشور به جای اعمال فشار سیاسی تاکید و خواستار اجتناب از برخورد تبعیض آمیز در قبال پرونده سوریه نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی شد.

جهانگیری اضافه کرد: گزارشات مکانیسم مشترک تحقیقات سازمان ملل متحد یک جانبه و بدون در نظر گرفتن اطلاعات ارائه شده توسط دولت سوریه، تهیه شده است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان ضمن ابراز نگرانی از گزارش های منتشره مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی در عراق و سوریه از جمله داعش و جبهه النصره تصریح کرد: کشورهای حامی این گروه ها که دسترسی آنها را به سلاح های شیمیایی جهت استفاده علیه مردم بیگناه فراهم می کنند، باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشند.