آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

مرتضی شعبانی: به «ابوزینب» اجحاف شد

تهیه کننده فیلم «ابوزینب» گفت: اینکه با مرارت و درگیری های فراوان فیلم بسازی و بعد به دلیل اینکه فیلمت خلاف جریان موسوم به تجاری است نتوانی در اکران حقت را بگیری از جمله مشکلاتی است که برخی فیلمسازان را به تغییر مسیر وادار می کند.

مرتضی شعبانی در گفت وگو با فرهنگ نیوز با بیان اینکه تعداد بالای فیلم هایی که در نیمه دوم سال در صف اکران قرار گرفته اند عامل سوخت شدن بسیاری از فیلم هاست اظهار داشت: تعداد تولیدات سالانه سینمای ایران بالاست و به خیلی از فیلم ها حتی فرصت اکران هم نمی رسد. از آن سو تعداد بالای سینماها یا به فیلم هایی تعلق می گیرد که سازندگان آنها مراودات خوبی با صاحبان پردیس های موثر در اکران دارند یا لابی های دولتی قوی دارند. در این بین تولیدکنندگان بخش خصوصی چاره ای ندارند جز آن که سالن برای فیلم هایشان اجاره کنند و در این اجاره سالن هم معمولابدترین ساعات اکران به مستقل ها می رسد.

این تهیه کننده ادامه داد: در وضعیت پیش آمده برای اکران «ابوزینب» ما حوزه هنری را داشتیم که پخش فیلم را برعهده گرفت و کوشید به اکران آن کمک کند اما از آن طرف وزارت ارشاد علی رغم وعده ها هیچ کمکی به ما نکرد و نه تنها به ما سرگروه ندادند که بدترین ساعات اکران در گروه آزاد به فیلم ما رسید و این معنایی جز اجحاف در اکران ندارد.

شعبانی درباره سیستم پخش حوزه هنری گفت: در شرایط فعلی تنها پخش کننده ای که به سراغ اکران آثار ارزشی و استراتژیک می رود و سینماهایش را در اختیار این قبیل آثار می گذارد حوزه هنری است و می بینیم که در هفته های گذشته نیز فیلم هایی مانند «هیهات»، «ناسور» و «یتیم خانه» اکران شدند که حوزه بخش عمده سینماهای خود به خصوص در شهرستان ها را در اختیار این فیلم ها قرار داد. حوزه هنری تلاش خود را برای «ابوزینب» هم انجام داد ولی به هر حال سینماهای حوزه هم وضعیت خاص خود را دارند.